Kva skal vi eigentleg med norskfaget? Alle kan jo norsk. Høyrest
denne påstanden kjent ut? Ja? Det gjer den i alle fall for meg. Eg har høyrt
den i klasserommet, både som lærar og elev. Eg har ytra den sjølv, både som lærar,
elev og student. Kva skal eg eigentleg med dette? Kvifor er dette viktig? Eit
spørsmål mange fagnerdar fnys ved tanken på, men som elevar stiller med
oppriktigheit. Kvifor skal eg legge ned tid og energi i å lære akkurat dette,
når det er så mange andre ting eg heller ser nytta av?
Norskfaget i skulen rommar mange delar. I føremålet for faget står det at «norsk er eit fag sentralt for
kulturforståing, kommunikasjon, danning og identitetsutvikling». Det er ikkje
småtteri elevane skal lære gjennom 5 små timar i veka. Faget skal skape danna
individ med lokal, nasjonal og internasjonal forankring, med hjarte for eit
felles fellesskap. Det skal styrke elevane si evne til å kommunisere, både
skriftleg og munnleg. Det skal skape individ og samfunnsmennesket. Med eit fag
som rommar så mykje, er det ikkje rart elevane treng gode grunnar til å ønske å
lære noko..!
«Lesing og skriving er det mest grunnleggende formålet med
all utdannelse», skriv Skjelbred og Veum i sin artikkel om literacy (2013, s.
11). Kanskje litt sjølvmotsigande, når vi nett har slått fast at utdanning i
norskfaget er så mykje meir enn kommunikasjon (som jo er samleomgrep for lesing
og skriving). Eller er det eigentleg det? Vi utdannar individ til eit samfunn –
eit samfunn der somme kompetansar er meir viktige enn andre. I vårt moderne
samfunn kjem du ikkje langt utan å kunne lese og skrive. Dysthe og Hertzberg peikar
på at «å kjenne seg trygg på eigen dugleik i å lese, skrive og snakke er heilt
avgjerande for å delta aktivt som medborgar i samfunnet» (2014, s. 31). Sånn
sett er ikkje påstanden til Skjelbred og Veum heilt på jordet. Tvert i mot vil
eg gjere sette han på heidersplass. Kan du ikkje skrive, er du dømt til eit liv
i utanforskap.
Ein samla kompetanse frå mange universitetsemne har vist meg
dette, men det er berre eitt fag som har vist meg kva eg kan gjere med det. Faget
eg snakkar om er NORD2220 Skriving – tekst og skriveprosessar. Eit fag der eg
eigentleg ikkje lærte noko nytt, men samstundes lærte meir enn eg trudde var
mogleg. Korleis kan dette gå til, tenkjer du? Jo, det skal eg fortelje deg.
Den sosiokulturelle læringsteorien som er ein slager i skulen i sag, legg stor vekt på at vi skal
møte elevane der dei er. Som lærarar skal vi knyte den nye kunnskapen vi
formidlar saman med kunnskapar elevane allereie har, slik at dei kan oppnå
maksimal utvikling. Kanskje er det nett på grunn av dette at eg fann NORD2220
så nyttig. Som sagt lærte eg ikkje mykje nytt, men eg fekk eit djupare og meir
inngåande perspektiv på det eg allereie kunne. Då eg var ferdig med faget hadde
eg ikkje berre fagkunnskapar – eg hadde også metakunnskap og ferdigheiter knytt til temaa vi arbeidde med.
Så kva er det eigentleg som er så nyttig med dette faget,
dersom vi ser det i ein norskfagleg skulekontekst? For å kunne ta stilling til
dette spørsmålet, vil eg gå inn på eit av kjerneelementa i faget: Skriveprosess.
Kva er eigentleg skriving? Korleis starte ein tekst? Kva er ein god tekst?
Korleis skrive i det heile teke? Svara på desse spørsmåla er for mange,
inkludert meg sjølv, ganske innlysande. Eg er fagleg sterk, har alltid vore
det, og desse spørsmåla har eg aldri stilt meg sjølv ein gong. Men for andre
kan dei vere ei stor hindring. Allereie i 1983 publiserte Shirley Brice Heath
ein studie som viser korleis ungar frå ulike sosiale miljø blir sosialisert inn
i ulike tekstverder (Blikstad-Balas, 2016, s. 38). Ho fann ut at det var store forskjellar
på kva som blei sett på som relevant kompetanse i ulike miljø. I praksis vil
dette seie at somme born kan møte skulen med ein kjennskap til dei
tekstkulturane som finst der. Andre born møter ei ukjend verd. Dette påverkar
også elevane sine kjennskapar og kunnskapar når det gjeld å produsere tekst –
altså skriving. Det er ikkje gitt at alle forstår kva eller korleis ein tekst er/blir
skapt. Sjølv om studien er gamal, vil eg påstå han er relevant også i dag –
kanskje enda meir relevant med tanke på dagens utvida tekstomgrep.
Skriving er ein stor del av norskfaget. Heile 9 kompetansemåletter 10.trinn knyt seg direkte til skriftleg
kommunikasjon, og endå fleire kan knytast til skriftlege ferdigheiter. Så då
blir spørsmålet: Lærer vi eigentleg elevane korleis dei skal skrive? Tar vi det
for gitt at dei veit korleis dei startar ein skriveprosess? Kan vi eigentleg å
skrive sjølv? Her er det NORD2220 kjem på bana, med relevant kunnskap. På grunn
av dette er faget så viktig. I NORD2220 lærer vi å skrive på nytt. Vi lærer om
skriveprosess, om omarbeiding, respons og om å skrivehjelp. Vi får reiskapar vi
kan nytte både i eksplisitt skriveopplæring, men også til å formidle dei andre
kompetansane norskfaget rommar.
Eg vil dvele litt med nettopp skriveprosessen. Det er i kunnskap
om prosessen det geniale ligg. Der er her vi kan møte elevane og hjelpe dei til
å bli betre skrivarar, betre individ og betre medmenneske. Her ligg det eit
enormt, lite utnytta potensiale for læring. Korleis veit eg det? Jo, eg
opplevde det sjølv då eg blei tvinga til å reflektere over min eigen og andre
sin skriveprosess. For kva er eigentleg dette? Skriveprosess kan definerast som
ei skildring av dei ulike arbeidsfasane frå ein får oppgåvetema til eit ferdig
produkt (Dysthe, Hertzberg og Hoel, 2010, s. 37). Det er prosessen frå leire
til vase. Det er famling i mørkret, eller ein snøball som byrjar å rulle. Det kan
vere så mangt. Her finn vi magien i skriveprosessen.
I NORD2220 lærte vi å sette ord på dei ulike delane av
prosessen. Vi lærte kva som kunne vere vanskeleg, og vi lærte korleis vi kunne
meistre utfordringar. Vi fekk den teoretiske kunnskapen, men også ferdigheitene
i og med at vi måtte produsere tekst. Vi lærte å sette ord på taus kunnskap.
Fodstad (2017, s. 22) peikar på at «læreren må ikke bare være en erfaren leser
og skriver, men kunne bruke denne erfaringen til å hjelpe elevene videre. Dette
er vanskelig om kunnskapen forblir taus». Med bakgrunn i dette vil eg stille
deg spørsmålet: Korleis kan du hjelpe dine elevar å bli betre på å skrive,
eller meistre skriving i det heile teke, om du ikkje sjølv har eksplisitt kunnskap
om skriving?
Å la elevane få innsyn i ein faktisk skriveprosess, trur eg vil
lette skrivinga for mange. For mange elevar trur at alt må vere rett frå første
bokstav, og dette hindrar dei i sjølve skrivinga (Dysthe og Hertzberg, 2014, s.
24). For det er ikkje sånn at skriving er ei rett line. Tvert i mot ser kanskje
prosessen meir slik ut:
Eit virrvarr av fram og tilbake, endringar, stryking og
omarbeiding. Ingen skriv rett frå første bokstav. Denne kunnskapen trur eg er
viktig inn i norskfaget i skulen. I dette litt også skriveprosessen sitt
danningspotensial. Ved å la elevane sjå at ingenting er perfekt med ein gong,
og ved å vise dei at produkt kan formast og forbetrast, kan vi skape forståing
for at elevane sjølv er i utvikling. Og at dette er heilt ok. Desse erfaringane
er sårt trengt i eit samfunn prega av forventningar og press.
Menneske treng hjelp og rettleiing for å vekse. Elevar treng
hjelp og rettleiing i arbeidsprosessar (Dysthe og Hertzberg, 2014, s. 15).
Lærarar treng kunnskap om korleis dette kan gjerast. Derfor er kunnskapen NORD2220
formidlar om blant anna skriveprosess viktig for norskfaget i skulen. Det gir
oss omgrep vi kan sette på taus kunnskap. Det tydeleggjer korleis ein kan
skrive. Ikkje minst viser det oss korleis vi kan hjelpe elevar som slit med å
kome i gang med skrivinga. Dette er viktig i eit norskfag der skriftleg
kompetanse står sterkt.
Ingrid Løvoll
Kjelder:
Blikstad-Balas, M. (2016). Literacy i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.
Dysthe, O. og Hertzberg, F. 2014. Skriveopplæring med vekt på prosess og produkt. I K. Kverndokken (red.) 101 Skrivegrep – om skriving, skrivestrategier og elevers tekstskaping, s. 13-35. Oslo: Fagbokforlaget/LNU.
Dysthe, O., Hertzberg, F. og Hoel, T. L. 2010. Skrive for å lære. Oslo: Abstrakt forlag.
Fodstad, L. A. 2017. Hva jeg snakker om når jeg snakker om norskfaget. Noen strøtanker om litteratur, literacy og læring. I Norsklæreren 1/17, s. 17-24.
Skjelbred, D. og Veum, A. 2013. Innledning – Literacy i læringskontekster. I D. Skjelbred og A. Veum (red.) Literacy i læringskontekster, s. 11-25. Oslo: Cappelen Damm.
Det er fint at du trekker inn kjerneelementene i læreplanen og underbygger påstandene dine med pensumlitteratur fra emnet NORD2600 du trekker fra mange gode poenger i dette blogginnlegget, og underbygger faget NORD2220 på en god måte. Etter å ha lest dette blogginnlegget skulle jeg ønsket at også jeg hadde valgt dette faget.
SvarSlettJeg er lurer på hvordan du mener at skriveprosesen kan føre til at elevene blir bedre individ og bedre medmennesker? Kanskje du kunne kommet med noen eksempler på dette? Spørsmålet «Korleis kan du hjelpe dine elevar å bli betre på å skrive, eller meistre skriving i det heile teke, om du ikkje sjølv har eksplisitt kunnskap om skriving?» kommer kanskje litt sent i blogginnlegget? Du har allerede skrevet over halve teksten, og det gir liten plass til å besvare spørsmålet du stiller.
Som alltid er jeg imponert over skrivingen din Ingrid. Jeg elsker virkelig den lette tonen du har gjennom teksten!
SvarSlettJeg synes du aktualiserer temaet ditt på en spennende måte! Flott at du både viser til læreplanen og pensumlitteratur, samtidig som du gjør rede for dine egne meninger.
Jeg har skikkelig sansen for måten du har beskrevet NORD2220 på. Et fag som ikke egentlig lærte deg noe, men som samtidig lærte deg mer enn du trodde var mulig. Dette er en beskrivelse som jeg kjenner meg veldig godt igjen i.
Du gjør godt rede for hvordan NORD2220 er relevant for norskfaget, både for deg som lærer og for elevene dine. Jeg liker at du fokuserer på at elevene trenger innsyn i faktiske skriveprosesser (som det virrvarret de er) og at dette kan bidra til å lette på det presset som mange elever føler. En fin måte å knytte både NORD2220 og norskfaget opp til aktuelle samfunnsforhold.
Du har noen få skrivefeil her og der i teksten. Blant annet skriver du "skolen i sag" og du mangler et mellomrom i linken til kompetansemålene etter 10.trinn. Dette var det jeg klarte å finne.
Godt jobba!
Jeg liker innledningen din godt! Du aktualiserer og problematiserer godt, og bruker gjenkjennbare eksempler. Videre er teksten trinnvis og logisk oppbygd, og det gir god oversikt så leseren lett henger med. Jeg liker også det muntlige språket ditt. Du trekker inn pensum og knytter det til fagområdet på en veldig naturlig måte. Det at du trekker inn leseren aktivt ved å stille spørsmål rettet mot hen, liker jeg også. Figuren illustrerer også temaet godt, og avslutningen oppsummerer det på en ryddig måte.
SvarSlettInnholdsmessig syns jeg, som nevnt, at teksten er logisk oppbygd. Du bruker også pensum på en god måte til å begrunne dine egne tanker. Og i denne teksten har dine egne tanker en veldig naturlig og nødvendig plass. Du ser problemer og kommer med løsningsforslag basert på kunnskap både ifra pensumlitteratur, disiplinfaget og praksis. Både for elev og lærer. Det viser en god refleksjon, og du har derfor også tyngde i løsningsforslagene dine.
Det eneste jeg har å sette fingeren på er et par skrivefeil. Blant annet tror det skal stå "ligg" i stedet for "litt" i nest siste avsnitt.