Gå til hovedinnhold

«Verbing sprøer språket», kan det være en utvei?


«Verbing sprøer språket», kan det være en utvei?

Språket er i konstant utvikling, og en kan se forenklede bøyningsmønstre og verb som blir omgjort til substantiv hos elever. Eksempelvis kan man i dag se setninger eller fraser som «det var en tull» istedenfor «Jeg tulla» eller «I tillegg kan vi på innpakningspapiret sjå logoen til Kvikklunsj» istedenfor «På innpakningspapiret kan vi i tillegg sjå logoen til Kvikklunsj». For å kunne gi elevene rett og konstruktiv respons på grammatikalske feil, mener jeg det er nødvendig at vi har et fag som NORD1102. I dette blogginnlegget skal jeg derfor ta for meg forholdet mellom NORD01102 (grammatikk og pragmatikk) og skolefaget norsk. Grunnlaget for sammenlikningen av de to fagene vil være en pensumartikkel fra emnet NORD2600. I Tonnes tekst «Lærarrespons på skriving i grunnskulen. Forståing, effekt og moglegheitar» skriver hun om hvordan nettopp lærerens grammatikalske og syntaktiske kunnskap, eller mangel på kunnskap, påvirker elevenes skriveutvikling.


NORD1102 er et fag som tar for seg norsk og norrøn morfologi, syntaks og pragmatikk, men hovedfokuset ligger på syntaks og morfologi. Syntaks og morfologi vil derfor være det jeg fokuserer mest på når jeg ser på hvordan lærerens grammatikalske forståelse kan påvirke skolefaget. I grammatikkdelen av NORD 1102 er formålet at studentene skal «tilegne seg teoretisk og analytisk kompetanse når det gjelder språksystemer i moderne norsk». Studentene skal også kunne nyttiggjøre seg av denne kunnskapen til å gjøre en sammenligning av viktige fenomener i moderne norsk med grammatiske fenomener i norrønt. Videre omfatter faget en morfologisk og syntaktisk oversikt over strukturer og fenomener en kan finne i moderne norsk og språkkonstruksjoner i norrønt. Det er videre et innføringsemne som har som mål å utvikle studentenes evne til praktisk syntaktisk analyse og tematiserer derfor hvorfor man må ha en viss grammatikkforståelse for å kunne arbeide med språket analytisk og systematisk. Så hvordan står dette faget i forhold til skolefaget norsk?
Tonne skriver som sagt om hvordan lærerrespons på syntaktiske feil i elevtekster påvirker elevens utvikling i norskfaget.  Tonne trekker blant annet fram et eksempel hvor lærerstudenter gjennom en samtale skulle hjelpe utenlandske studenter med å forstå hvorfor setningen var feil, og hvorfor det som er riktig blir riktig. Hun konkluderer med at om grammatikk-kunnskapen til den allmenne norsklæreren er så dårlig som studiet antyder, er det en «fare for at vurderingskriterium for skriving generelt, og vurderingsnormene i Normprosjektet spesielt, ikkje blir forstått rett av lærerane, og at dei dermed blir brukte feil i responsen og i vurderinga av skrivearbeida til elevane» (Tonne, 2017, s. 180). Tilegner ikke studentene seg en tilstrekkelig mengde kunnskap og forstår den metaspråklige dimensjonen i grammatikken før de går ut i skolen og underviser, vil vi fortsette å se for eksempel uheldige setningsformer og feil bruk av subjunksjoner og konjunksjoner.
Videre i Tonnes studie har hun sett på læreres responser til elevtekster fra 7. trinn. I dette datamaterialet fant hun at hele en fjerdedel av tekstene innehold feil tilbakemeldinger. Tekstene Tonne baserte sitt studium på inneholdt altså opptil flere formuleringer som forklarer et syntaktisk eksempel på feil måte: «Læreren kan til dømes ha merka av feil for noko som ikkje er feil eller ha gitt feil form som del av den direkte responsen» (Tonne, 2017, s. 182). Eleven vil da lære seg feil grammatikk eller syntaks, som senere må avlæres eller læres på nytt. Tonne presiserer også i sin tekst at det er gjort flere liknende studier på dette feltet, men med langt mer omfattende datamaterialer. Dette viser at det ikke kun er Tonnes forskning som underbygger det faktum at den generaliserte læreren ikke har tilstrekkende kunnskap når det kommer til grunnleggende grammatikkforståelse.
Til nå har jeg begrunnet hvorfor NORD1102 er relevant for skolefaget norsk, men det er likevel en del som mangler i dette faget. Vi får en spesialisert fagkunnskap og kan som Tønne skriver bruke den til å forstå «korleis ein tolkar og forstår ein grammatisk feil i ein elevtekst» (Tønne, 2017, s. 178). Likevel er fokus på formidlingen av grammatikalske og syntaktiske funn underrepresentert i dette faget. Som lærer er det viktig å kunne forklare hvorfor noe er feil i en setning, eller hvorfor noe ikke fungerer. I dette NORD1102 lærer vi å se hva som er feil og formidle dette med et faglig presist språk, men koherensen mellom det å formidle grammatikalsk kunnskap på en faglig presis måte og det å treffe elevene med en eventuell respons er liten. Tønne konkluderer videre i sin tekst «at lærerane ikkje alltid gir rett og velvalt respons, og at elevane i liten grad skjønar det læreren har prøvd å be om i responsen» (Tønne, 2017, s. 199). Læreren klarer altså ofte ikke å bryte ned forklaringene på en tilstrekkelig måte slik at elevene forstår hva eller hvorfor noe er feil og hvordan de eventuelt kan rette opp i det. I likhet med Tønne tenker jeg at «[n]år læraren i tillegg koplar slik fagkunnskap med kunnskap om elevar, undervisning, læreplan, pensum og vurderingsnormer [...]har læraren fagdidaktisk kunnskap» (Tønne, 2017, s. 178) og kan dermed forklare syntaktiske og grammatiske regler på en hensiktsmessig måte ovenfor eleven. En del av faget NORD 1102, kunne derfor med fordel blitt viet til det å formidle korrekt og forståelig respons på syntaktiske problem.
Når man vet hva faget NORD 1102 vektlegger og ser det opp mot Tønnes tekst, er det for meg ingen spørsmål om det er relevant for skolefaget norsk eller ikke. Jeg ser en tydelig relevans, og jeg mener at vi som lærere kan forventes å inneha denne kunnskapen når vi skal ut i skolen. I tillegg trakk jeg fram den manglende dimensjonen i NORD1102, nemmelig det å kunne formidle en syntaktisk analyse på en forståelig måte. Jeg mener fortsatt dette er noe som kunn bli implementert i dette faget og kunne også økt vår egen forståelse i faget. Lektoløpet legger dog til rette for at vi skal kunne utvikle denne egenskapen gjennom fagdidaktikk og NORD2600. Dette gjør fagets plass i skolen enda tydeligere enn det allerede er.



Biografi
Tonne, I. 2017. Lærarrespons på skriving i grunnskulen. Forståing, effekt og mogelegheiter. I Fondevik, B. og Hamre, P. (red.). Norsk som reiskaps- og danningsfag. Oslo: Det norske samlaget, s. 173-202. (29 s.)

Kommentarer

  1. Hei Einar!

    Jeg liker at overskriften din er leken og spørrende. Den fikk meg til å stoppe opp og jeg måtte lese flere ganger, på den måten skaper du undring og nysgjerrighet hos blogglesere.

    Du henviser til Tonne/Tønne (du skriver Tonne og Tønne om hverandre i teksten – hva er riktig?) og Normprosjektet, men skriver ikke noen om hva Normprosjektet er. Kanskje det hadde vært lurt å skrive noen ord om det, ettersom dette er en bloggtekst og en ikke kan forvente at leserne vet dette?

    Jeg vil også gått igjennom grammatikken nøye. Det er litt ironisk med skrivefeil i teksten når temaet omhandler læreres språklige kompetanse, eks. «tilstrekkende kunnskap» --> tilstrekkelig kunnskap. I det siste avsnittet er det flere slurvefeil hvor noen ord mangler en bokstav o.l.. Jeg forstår at rettskriving ikke er hovedfokuset i et førsteutkast, men jeg ville bare nevne det slik at du får et best mulig utgangspunkt til videre arbeid med oppgaven :)

    Avslutningsvis vil jeg si at du har skrevet en solid, gjennomarbeidet og god oppgave. Temaet er relevant, du har en oversiktlig innledning, du bruker pensum på en ryddig måte, du viser til språklige eksempler og du har med en tegneserie som speiler temaet og overskriften. Alt dette er supert. Hvis jeg skal pirke på noe, så er det avslutningen. Med små justeringer tror jeg den kan bli bedre, nå virker den litt uferdig.

    Godt jobba og lykke til! :)

    SvarSlett
  2. Hei Einar!

    Det første jeg vil kommentere er at jeg liker overskriften din! Den er kreativ og passer supert til et blogginnlegg!

    Du starter innledningen din med fine eksempler som illustrerer poengene dine godt, dette gjør teksten din interessant og jeg får lyst til å lese videre. Etter dette påpeker du hva du vil fokusere på i teksten, noe som er takknemlig for oss som skal lese teksten. Fint! Ellers synes jeg du bruker pensumet i NORD2600 på en selvstendig og reflektert måte.

    Noe jeg lurer på er om du har en slurvefeil når du skriver "Tønne" istedenfor Tonne i innlegget? Er det tilfelle må du få rettet opp denne feilen. Ellers vil jeg anbefale at du ser over rettskrivingen din som Anna også har kommentert. Vi har nok alle noen feil i førsteutkastet vårt, men som en påminnelse: ta en kikk på grammatikk og rettskriving :)

    Alt i alt er dette et bra blogginnlegg og du har løst oppgaven godt! Det er bare små justeringer som skal til fram mot innlevering som kan gjøre den bedre!

    Godt jobba Einar og lykke til videre med innlegget!

    SvarSlett
  3. Hei Einar! Kjempe flott innlegg. Som de andre vil jeg også berømme overskriften din.

    Innlegget ditt er lettlest, og interessant å lese. Du kommer med gode poeng, og har gode refleksjoner rundt temaet du tar opp.

    Det er noen slurvefeil, språkmessig - men bortsett fra dette kan jeg ikke se mye du trenger å endre på før den endelige innleveringen.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hvordan skal man tolke og forstå Ibsen?

Skolefaget norsk er et stort fag som omfatter flere ulike aspekter og tema. Dersom man tar en rask titt på kompetansemålene for norsk i videregående skole, ser man at elevene skal lære muntlig og skriftlig kommunikasjon, og de skal lære om språk, litteratur og kultur. Disse hovedgruppene er delt inn i ulike kompetansemål som blant annet innebærer retorikk, lesing av skjønnlitteratur og sakprosa, tolkning og vurdering av tekst, form og innhold, bokmål og nynorsk, sjangerkunnskap, litteraturhistorie og språkhistorie, med mer. En munnfull der altså. Gjennom årsstudiet i nordisk kommer vi inn på lignende tema, og jeg tenker å se nærmere på forholdet mellom litteraturhistorieemne NORD1108 og litteraturhistorie i skolefaget norsk i dette blogginnlegget.   I faget NORD1108 Nordisk litteraturhistorie leser vi litteratur fra norrøn tid og frem til i dag, og lærer om form, innhold og tematikk som har vært gjeldende i de ulike litterære epokene. Altså både leser vi skjønnlitteratur og...

Skrivepress og skriveprosess

Kva skal vi eigentleg med norskfaget? Alle kan jo norsk. Høyrest denne påstanden kjent ut? Ja? Det gjer den i alle fall for meg. Eg har høyrt den i klasserommet, både som lærar og elev. Eg har ytra den sjølv, både som lærar, elev og student. Kva skal eg eigentleg med dette? Kvifor er dette viktig? Eit spørsmål mange fagnerdar fnys ved tanken på, men som elevar stiller med oppriktigheit. Kvifor skal eg legge ned tid og energi i å lære akkurat dette, når det er så mange andre ting eg heller ser nytta av? Norskfaget i skulen rommar mange delar. I føremålet  for faget står det at «norsk er eit fag sentralt for kulturforståing, kommunikasjon, danning og identitetsutvikling». Det er ikkje småtteri elevane skal lære gjennom 5 små timar i veka. Faget skal skape danna individ med lokal, nasjonal og internasjonal forankring, med hjarte for eit felles fellesskap. Det skal styrke elevane si evne til å kommunisere, både skriftleg og munnleg. Det skal skape individ og samfunnsmennesket. Me...