«Verbing sprøer språket», kan det være en utvei?
Språket er i konstant utvikling, og en kan se forenklede
bøyningsmønstre og verb som blir omgjort til substantiv hos elever. Eksempelvis
kan man i dag se setninger eller fraser som «det var en tull» istedenfor «Jeg tulla»
eller «I tillegg kan vi på innpakningspapiret sjå logoen til Kvikklunsj»
istedenfor «På innpakningspapiret kan vi i tillegg sjå logoen til Kvikklunsj». For
å kunne gi elevene rett og konstruktiv respons på grammatikalske feil, mener
jeg det er nødvendig at vi har et fag som NORD1102. I dette blogginnlegget skal
jeg derfor ta for meg forholdet mellom NORD01102 (grammatikk og pragmatikk) og
skolefaget norsk. Grunnlaget for sammenlikningen av de to fagene vil være en pensumartikkel
fra emnet NORD2600. I Tonnes tekst «Lærarrespons på skriving i grunnskulen.
Forståing, effekt og moglegheitar» skriver hun om hvordan nettopp lærerens
grammatikalske og syntaktiske kunnskap, eller mangel på kunnskap, påvirker
elevenes skriveutvikling.
NORD1102 er et fag som tar for seg norsk og norrøn
morfologi, syntaks og pragmatikk, men hovedfokuset ligger på syntaks og
morfologi. Syntaks og morfologi vil derfor være det jeg fokuserer mest på når
jeg ser på hvordan lærerens grammatikalske forståelse kan påvirke skolefaget. I
grammatikkdelen av NORD 1102 er formålet at studentene skal «tilegne seg
teoretisk og analytisk kompetanse når det gjelder språksystemer i moderne
norsk». Studentene skal også kunne nyttiggjøre seg av denne kunnskapen til å
gjøre en sammenligning av viktige fenomener i moderne norsk med grammatiske fenomener
i norrønt. Videre omfatter faget en morfologisk og syntaktisk oversikt over
strukturer og fenomener en kan finne i moderne norsk og språkkonstruksjoner i
norrønt. Det er videre et innføringsemne som har som mål å utvikle studentenes
evne til praktisk syntaktisk analyse og tematiserer derfor hvorfor man må ha en
viss grammatikkforståelse for å kunne arbeide med språket analytisk og
systematisk. Så hvordan står dette faget i forhold til skolefaget norsk?
Tonne skriver som sagt om hvordan lærerrespons på
syntaktiske feil i elevtekster påvirker elevens utvikling i norskfaget. Tonne trekker blant annet fram et eksempel
hvor lærerstudenter gjennom en samtale skulle hjelpe utenlandske studenter med å
forstå hvorfor setningen var feil, og hvorfor det som er riktig blir riktig. Hun
konkluderer med at om grammatikk-kunnskapen til den allmenne norsklæreren er så
dårlig som studiet antyder, er det en «fare for at vurderingskriterium for
skriving generelt, og vurderingsnormene i Normprosjektet spesielt, ikkje blir
forstått rett av lærerane, og at dei dermed blir brukte feil i responsen og i
vurderinga av skrivearbeida til elevane» (Tonne, 2017, s. 180). Tilegner ikke
studentene seg en tilstrekkelig mengde kunnskap
og forstår den metaspråklige dimensjonen i grammatikken før de går ut i skolen og
underviser, vil vi fortsette å se for eksempel uheldige setningsformer og feil
bruk av subjunksjoner og konjunksjoner.
Videre i Tonnes studie har hun sett på læreres
responser til elevtekster fra 7. trinn. I dette datamaterialet fant hun at hele
en fjerdedel av tekstene innehold feil tilbakemeldinger. Tekstene Tonne baserte
sitt studium på inneholdt altså opptil flere formuleringer som forklarer et
syntaktisk eksempel på feil måte: «Læreren kan til dømes ha merka av feil for
noko som ikkje er feil eller ha gitt feil form som del av den direkte responsen»
(Tonne, 2017, s. 182). Eleven vil da lære seg feil grammatikk eller syntaks,
som senere må avlæres eller læres på nytt. Tonne presiserer også i sin tekst at
det er gjort flere liknende studier på dette feltet, men med langt mer
omfattende datamaterialer. Dette viser at det ikke kun er Tonnes forskning som
underbygger det faktum at den generaliserte læreren ikke har tilstrekkende
kunnskap når det kommer til grunnleggende grammatikkforståelse.
Til nå har jeg begrunnet hvorfor NORD1102 er relevant
for skolefaget norsk, men det er likevel en del som mangler i dette faget. Vi
får en spesialisert fagkunnskap og kan som Tønne skriver bruke den til å forstå
«korleis ein tolkar og forstår ein grammatisk feil i ein elevtekst» (Tønne,
2017, s. 178). Likevel er fokus på formidlingen av grammatikalske og
syntaktiske funn underrepresentert i dette faget. Som lærer er det viktig å
kunne forklare hvorfor noe er feil i en setning, eller hvorfor noe ikke
fungerer. I dette NORD1102 lærer vi å se hva som er feil og formidle dette med et
faglig presist språk, men koherensen mellom det å formidle grammatikalsk kunnskap
på en faglig presis måte og det å treffe elevene med en eventuell respons er liten.
Tønne konkluderer videre i sin tekst «at lærerane ikkje alltid gir rett og
velvalt respons, og at elevane i liten grad skjønar det læreren har prøvd å be
om i responsen» (Tønne, 2017, s. 199). Læreren klarer altså ofte ikke å bryte
ned forklaringene på en tilstrekkelig måte slik at elevene forstår hva eller
hvorfor noe er feil og hvordan de eventuelt kan rette opp i det. I likhet med
Tønne tenker jeg at «[n]år læraren i tillegg koplar slik fagkunnskap med
kunnskap om elevar, undervisning, læreplan, pensum og vurderingsnormer [...]har
læraren fagdidaktisk kunnskap» (Tønne, 2017, s. 178) og kan dermed forklare
syntaktiske og grammatiske regler på en hensiktsmessig måte ovenfor eleven. En
del av faget NORD 1102, kunne derfor med fordel blitt viet til det å formidle
korrekt og forståelig respons på syntaktiske problem.
Når man vet hva faget NORD 1102 vektlegger og ser det
opp mot Tønnes tekst, er det for meg ingen spørsmål om det er relevant for
skolefaget norsk eller ikke. Jeg ser en tydelig relevans, og jeg mener at vi
som lærere kan forventes å inneha denne kunnskapen når vi skal ut i skolen. I
tillegg trakk jeg fram den manglende dimensjonen i NORD1102, nemmelig det å
kunne formidle en syntaktisk analyse på en forståelig måte. Jeg mener fortsatt
dette er noe som kunn bli implementert i dette faget og kunne også økt vår egen
forståelse i faget. Lektoløpet legger dog til rette for at vi skal kunne
utvikle denne egenskapen gjennom fagdidaktikk og NORD2600. Dette gjør fagets
plass i skolen enda tydeligere enn det allerede er.
Biografi
Tonne, I. 2017. Lærarrespons på skriving i
grunnskulen. Forståing, effekt og mogelegheiter. I Fondevik, B. og Hamre, P.
(red.). Norsk som reiskaps- og danningsfag. Oslo: Det norske samlaget,
s. 173-202. (29 s.)
Hei Einar!
SvarSlettJeg liker at overskriften din er leken og spørrende. Den fikk meg til å stoppe opp og jeg måtte lese flere ganger, på den måten skaper du undring og nysgjerrighet hos blogglesere.
Du henviser til Tonne/Tønne (du skriver Tonne og Tønne om hverandre i teksten – hva er riktig?) og Normprosjektet, men skriver ikke noen om hva Normprosjektet er. Kanskje det hadde vært lurt å skrive noen ord om det, ettersom dette er en bloggtekst og en ikke kan forvente at leserne vet dette?
Jeg vil også gått igjennom grammatikken nøye. Det er litt ironisk med skrivefeil i teksten når temaet omhandler læreres språklige kompetanse, eks. «tilstrekkende kunnskap» --> tilstrekkelig kunnskap. I det siste avsnittet er det flere slurvefeil hvor noen ord mangler en bokstav o.l.. Jeg forstår at rettskriving ikke er hovedfokuset i et førsteutkast, men jeg ville bare nevne det slik at du får et best mulig utgangspunkt til videre arbeid med oppgaven :)
Avslutningsvis vil jeg si at du har skrevet en solid, gjennomarbeidet og god oppgave. Temaet er relevant, du har en oversiktlig innledning, du bruker pensum på en ryddig måte, du viser til språklige eksempler og du har med en tegneserie som speiler temaet og overskriften. Alt dette er supert. Hvis jeg skal pirke på noe, så er det avslutningen. Med små justeringer tror jeg den kan bli bedre, nå virker den litt uferdig.
Godt jobba og lykke til! :)
Hei Einar!
SvarSlettDet første jeg vil kommentere er at jeg liker overskriften din! Den er kreativ og passer supert til et blogginnlegg!
Du starter innledningen din med fine eksempler som illustrerer poengene dine godt, dette gjør teksten din interessant og jeg får lyst til å lese videre. Etter dette påpeker du hva du vil fokusere på i teksten, noe som er takknemlig for oss som skal lese teksten. Fint! Ellers synes jeg du bruker pensumet i NORD2600 på en selvstendig og reflektert måte.
Noe jeg lurer på er om du har en slurvefeil når du skriver "Tønne" istedenfor Tonne i innlegget? Er det tilfelle må du få rettet opp denne feilen. Ellers vil jeg anbefale at du ser over rettskrivingen din som Anna også har kommentert. Vi har nok alle noen feil i førsteutkastet vårt, men som en påminnelse: ta en kikk på grammatikk og rettskriving :)
Alt i alt er dette et bra blogginnlegg og du har løst oppgaven godt! Det er bare små justeringer som skal til fram mot innlevering som kan gjøre den bedre!
Godt jobba Einar og lykke til videre med innlegget!
Hei Einar! Kjempe flott innlegg. Som de andre vil jeg også berømme overskriften din.
SvarSlettInnlegget ditt er lettlest, og interessant å lese. Du kommer med gode poeng, og har gode refleksjoner rundt temaet du tar opp.
Det er noen slurvefeil, språkmessig - men bortsett fra dette kan jeg ikke se mye du trenger å endre på før den endelige innleveringen.