Elevers leseforståelse svekkes av å lese på skjerm - behovet for en helhetlig tilnærming til digital lesing
Er digitalisering et uomtvistet gode for lesing og læring? Kan digitalisering gå på bekostning av læring? Hvilke konkrete utslag kan digitaliseringen føre til - i elevers og studenters hverdag?
Er du, kjære medstudent i norsk som literacy-fag, lei av å bruke utallige studietimer
på å tyde skrivefeil i Lacuna – slik at du faktisk forstår meningsinnholdet i
setningene? Er du lei av å bruke tid på å kopiere tekster fra Lacuna inn i Word
– for så å skrive dem ut? Er du lei av digitalisering – for digitaliseringens
skyld? Fortvil ikke, Professor Anne Mangens forskning kan være vår redning!
I
oktober ble det arrangert en internasjonal konferanse ved Lesesenteret i
Stavanger kalt COST E-READ Networking Conference ledet av
professor ved Lesesenteret og UiS, Anne Mangen. Mangen og
hennes kolleger i E-READ forsker på effekter av digitalisering på lesing og
skriving. Funnene og påstandene som ble lagt frem fikk raskt oppmerksomhet i norsk presse. Jeg var en av de som leste
nyhetssaken med stor interesse og kjente meg igjen i problematikken de aktualiserte.
Både som student men også i rollen som norsklærer i praksis på ungdomsskolen
har jeg (og kanskje du) møtt flere av disse problemstillingene i egen hverdag.
Jeg måtte finne ut om dette kunne være relevant for Norsk som literacy-fag og
satte i gang jakten etter en artikkel av Anne Mangen som kunne gi meg innsikt i
forskningen og hjelpe oss som lektorstudenter med å forstå hvordan vi kan øke
vår egen og våre framtidige elevers leseforståelse og literacykompetanse i en
digitalisert skolehverdag.
Anne
Mangen har sammen med pedagog Marie Kristiansen skrevet en artikkel som belyser
hvordan digitale tekster skiller seg fra trykte tekster og hva dette kan gjøre
med leseforståelse. I artikkelen Tekstlesing på skjerm: Noen implikasjoner av et digitalt grensesnitt for lesing og forståelse fra 2013 problematiserer Mangen og Kristiansen mangelen
på forskning av leseforståelse og læringsutbytte av digitale teknologier – i
forhold til investeringer og ressursbruk. De tar et oppgjør med dagens forskning
og holdninger til bruken av digital teknologi innen lesing og læring, de forklarer
hva de synes er mangelfullt og de framhever hva de synes bør gjøres for å bedre
situasjonen. De hevder i sin artikkel at det finnes flere underteoretiserte
aspekter som er viktige å forske mer på når lesing i økende grad flyttes fra
papir til skjerm.
Deres
hovedfokus er at alle tekster på skjerm, både sammensatte og skriftlige, er
latente og/eller eksplisitt dynamiske, til forskjell fra den trykte teksten som
er permanent og uforanderlig. I artikkelen presenterer de relevant teori og
empiri innen fagfeltet og reflekterer over konsekvensen denne latente
foranderligheten har for leseforståelse. De har tatt utgangspunkt i studier som
på ulike måter sammenligner lesing og forståelse av digitale og papirbaserte
tekster i randomiserte kontrollerte forskningsdesign, for å kunne si noe om
årsakssammenhenger og effekter av selve mediet, altså skjerm vs. papir
(Kristiansen & Mangen 2013, s. 56)
Så, hva innebærer det å forstå (digital) tekst?
Handler det kun om selve teksten? Eller er det mer enn struktur, ordvalg, stil, vanskelighetsgrad, innhold og tematikk som spiller inn? Mangen og Kristiansen peker på en rekke forhold både ved teksten, men også utenfor teksten (slik som kontekst, formål og leseren selv). Her vil jeg kun fokusere på Mangen og Kristiansens hovedpoeng, nemlig det underkommuniserte faktum at digitale tekster har spesifikke egenskaper som trykte tekster ikke har – og at disse egenskapene stiller spesielle krav til leseren. Mangen og Kristiansen savner nemlig en definisjon av leseforståelse som inkluderer dynamiske modaliteter. De påstår at en definisjon av digital leseforståelse som ikke inkluderer auditive og dynamiske modaliteter risikerer å ende opp med et begrenset gyldighetsområde i dagens tekstlandskap (Kristiansen og Mangen, 2013, s. 54.) Det mangler en nyansert forståelse av de ulike teknologienes grunnleggende, mediespesifikke egenskaper.
For
det første er det nettopp blandingen av audiovisuelle inntrykk og statiske
modaliteter som skiller lesingen av digitale tekster fra lesing av trykte
tekster (Kristiansen og Mangen, 2013, s. 54). For det andre er digitale tekster
i sitt vesen bevegelige, dynamiske og foranderlige også når de verken er
multimodale eller hypertekster. Selv lineær, sammenhengende tekst oppfører seg
annerledes i digitale grensesnitt (som iPad og Kindle), enn når den er trykt på
papir og bundet sammen i en bok. «Det fysisk og taktilt funderte én-til-én-forholdet
mellom lagringsmediet (papirsidene i boka vs. Lagringsmekanismene i et
lesebrett eller en PC) og framvisningsmediet (papirsidene i boka vs. Displayet/skjermen
på et lesebrett eller en PC) er brutt i digitale teknologier.» (Kristiansen
& Mangen, 2013, s. 54). Når vi som
studenter får utlevert pensum digitalt, så kan vi ikke lese av tekstens fysiske
egenskaper - på samme måte som vi kunne ha gjort dersom vi fikk kjøpe et
ferdigtrykt kompendium på Akademika. Trykte tekster har en absolutt og
utvetydig fysisk utstrekning og omfang som er umiddelbar for leseren – både taktilt
og visuelt. I møte med digitale lesemidler får vi kun se én og én side om
gangen, og informasjonen om tekstens (eller i dette eksempelet, pensumets)
helhet, lengde og omfang blir kun tilgjengelig for oss gjennom visuelle
markører i form av sidetall. Mangen og Kristiansen understreker at digitale
tekster ikke er en del av vår opplevelse av mediet når vi leser, på samme måte
som den trykte teksten på papiret er en del av vår opplevelse av boka når vi
leser. Hvilken rolle spiller dette for lesingen? Denne inngangen til leseforståelse
i møte med digitale tekster er ny for meg og tar opp en dimensjon av literacy
som jeg godt kunne lest mer om i Norsk som literacy-fag.
Mangen
og Kristiansen refererer som sagt til flere studier som sammenligner lesing og
forståelse av digitale og papirbaserte tekster. Jeg skal ikke ramse opp
resultatene for hvert enkelt studie, men sammenfatte hovedlinjene i funnene de
reflekterer over. Det synes å være en tendens til at skjermbasert lesing egner
seg best til rask og overfladisk lesing. Dersom vi derimot skal gå inn for å
lære oss noe i dybden og sitte igjen med assimilert kunnskap synes papirbasert
lesing å være best egnet. Skjermbasert lesing er altså best egnet til å lære
faktakunnskap og gjenkalle informasjon, men noe mindre egnet dersom vi ønsker å
forstå det vi leser. Her peker Mangen og Kristiansen på de pedagogiske
fordelene av mer forskning. Og jeg er enig - for en didaktisk ressurs det kan
bli! Som kommende lærer er jeg over middels interessert i hvordan jeg best
mulig kan engasjere elever og fremme literacy-kompetanse.
Hva har dette med literacy
å gjøre?
For
å si det enkelt, så handler literacy om å skape mening ved hjelp av ulike tegn
i egne og andres tekster (Blikstad-Balas, 2016 s. 15). Atle Skaftun skriver sin
artikkel Leseopplæring og fagenes
literacy (2015) at literacy handler om tilgang på flere nivå. «Det handler
om å komme inn i skriften og på det grunnlaget bli i stand til å komme inn i
tekstens meningsverden. Når man har funnet veien inn, handler den videre
utviklingen også om å komme ut av teksten og innta en selvstendig og myndig
holdning til teksten» (Skaftun, 2015, s. 3) Denne måten å definere leseforståelse
legger vekt på den interaktive prosessen som foregår under lesing, der leseren
aktivt går inn i skapingen av mening og sammenheng ved å trekke slutninger
innad i teksten og mellom tekstens eksplisitte og implisitte informasjon og
leserens forkunnskap (Kristiansen & Mangen 2013, s. 54). Hvordan skal vi som
lærere i en stadig mer digitalisert framtid få elevene våre inn i teksten, når flere
studier peker i retning av at skjermbasert lesing ikke er egnet for dette
formålet? Jeg mener at denne problemstillingen er høyst relevant for oss som
studenter i Norsk som literacy-fag og at det er noe vi burde ta på alvor for
vår egen del og på våre framtidige elevers vegne. Norsk som literacy-fag tar nettopp
utgangspunkt i ulike aspekter ved literacy-begrepet og kretser rundt produksjon, forståelse og vurdering av ulike tekster.
Skjelbred
og Veum (2013) fremhever i likhet med Skaftun at literacy handler om tilgang.
Det handler om tilgang til kulturens tekster i vid forstand, men også om å ta
seg fram i tekstlandskapet. Vi må blant annet kunne velge og vurdere tekster, vi
må skape tekster og vi må dannes gjennom kritisk tekstrefleksjon (Skjelbred og
Veum, 2013, s. 19). Hvordan gjør vi så dette i 2018? Resultatene i et av studiene
som Mangen og Kristiansen nevner tyder på en tendens til at metakognitive
ferdigheter påvirkes av om vi leser på skjerm eller papir. Når vi leser på
skjerm er vi dårligere til å vurdere når vi har lest en tekst godt nok, og i
tillegg overvurderer vi hvor godt forberedt vi er til å svare på en forestående
oppgave. Er det ikke da viktig å gjøre oss selv og elevene bevisst over denne
dimensjonen ved lesing av tekst også?
For
å kunne navigere i tekstlandskapet og fordype oss i alskens refleksjoner og
indre visualiseringer er det vel essensielt å få vite om det mediet jeg velger
(papir vs. skjerm), nærmest aktivt motarbeider det jeg prøver å få tilgang til?
Jeg mener på ingen måte at vi skal kaste alle digitale hjelpemidler, og kun
lese tekster på papir - men jeg mener at vi må ta ny forskning på alvor og se
behovet for en helhetlig tilnærming til digital lesing før vi mister en hel
generasjon av potensielle ivrige lesere, tekstbrukere og fremtidige literacy-tilhengere
bare fordi de ikke vet at en novelle er enklere å forstå hvis du leser den i en
bok, enn på en iPad eller en Kindle. For ærlig talt, vi hadde alle vært mer
ivrig på å lese pensum dersom vi fikk kjøpt et ferdig trykt kompendium på
Akademika? Det er en grunn til at flere av oss umiddelbart reagerte med misnøye
når vi oppdaget at vi skulle lese og annotere digitalt. Heldigvis har vi
forståelsesfulle forelesere som tilpasser opplæringen og legger ut artikler i
pdf-format, når vi gir tilbakemeldinger på læringsutbytte. Som lektorstudenter
ved NTNU har vi lest og studert såpass mye at vi vet hva som fremmer vår
leseforståelse. Kan vi kreve at studenter og elever skal prestere godt - hvis
vi prioriterer digitalisering over leseforståelse?
Kilder:
Blikstad-Balas. (2016). Literacy i skolen. Oslo:Universitetsforlaget
Kristiansen,
M. & Mangen, A. (2013). Tekstlesing på skjerm: Noen implikasjoner av et
digitalt grensesnitt for lesing og forståelse. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 97(1), 52-62.
Hentet fra
https://www.idunn.no/npt/2013/01/tekstlesing_p_skjerm_noenimplikasjoner_av_et_digitalt_gr
Hentet fra
https://www.idunn.no/npt/2013/01/tekstlesing_p_skjerm_noenimplikasjoner_av_et_digitalt_gr
Skaftun, A. 2015. Leseopplæring og fagenes literacy. I Nordic Journal of Literacy Research, vol. 1, s. 1-15.
Skjelbred, D. & Veum, A. 2013.
Innledning – Literacy i læringskontekster. I D. Skjelbred og A. Veum
(red.) Literacy i læringskontekster, s. 11-25. Oslo: Cappelen Damm.
Dette traff meg midt i hjertet. Jeg er helt enig, Anna! Dette var et flott innlegg, som var enkelt å lese. Du argumenterer fint på hvorfor den artikkelen du har valgt, passer inn i literacyemnet. På denne måten svarer du fint på oppgaven som du skulle gjøre.
SvarSlettI innlegget skriver du at [... også når de verken er mulimodale eller hypertekster]. Det hadde vært fint om du kunne ha forklart hva begrepet "hypertekster" betyr, for oss som ikke er så bevandret i den digitale leseverden :-)
Hei Anna!
SvarSlettJeg må si meg enig med Runar, dette trffer rett i hjertet. Jeg liker at du aktualiserer temaet og forteller litt om bakgrunnen for din interesse før du presenterer artikkelen. Du gir en god oppsummering av artikkelen samtidig som du hele tiden knytter den opp mot literacy og dine egne meninger, dette synes jeg gjorde det enklere å følge med som leser. Jeg synes du gjør deg mange gode refleksjoner når du knytter artikkelen opp mot NORD2600 på slutten. Liker spesielt avslutningen din der du ser fremover og spør hvilke konsekvenser det vil få at man som lærer pririterer digitalisering over leseforståelse. Et virkelig interessant og aktuelt spørsmål!
Jeg skal innrømme at det tok meg et par gjennomlesninger før jeg følte at jeg forsto det andre avsnittet ditt under "Så, hva innebærer det å forstå (digital) tekst?" . Jeg ser at Runar også savnet en definisjon av begrepet "hypertekster" som du har brukt her. Jeg lurer på om du kanskje også hadde klart å parafrasere sitatet om én-til-én-forholdet mellom lagringsmediet og framvisningsmediet? Jeg opplevde det som et litt vanskelig sitat, og tror kanskje at en parafrasering hadde kunne gjort det enklere å forstå. Eventuelt kunne du kanskje utdypet/forklart dette sitatet etterpå?
Alt i alt har du skrevet et spennende blogginnlegg, og jeg kommer til å fortsette å følge med på dette temaet i fremtiden!
Hei kjære medstudent!
SvarSlettJeg er så enig! Jeg liker særlig godt innledningen din. Du gjør den spennende og du tar opp temaer som jeg er opptatt av, jeg får lyst til å lese mer! I avslutningen din kommer disse temaene og utsagnene om igjen som gjør at teksten får en sirkelkomposisjon, dette er flott! Jeg liker også at du har med et bilde, særlig siden bilde er så passende!
Du gjør teksten personlig samtidig som du viser til pensum i NORD2600 og slik skaper du en fin balansegang mellom personlig refleksjon og faglige vurderinger. Jeg tror mange er enige i dine refleksjoner - det er værtfall jeg!
Ellers savner jeg nok en definisjon av begrepet "hypertekster". Det kan det være greit å få en forklaring på, det vil gjøre teksten din enda bedre.
Et veldig spennende, aktuelt og viktig blogginnlegg, Anna. Måten du skriver på får meg til å følge med fra første stund, men taler kanskje aller mest til de som er som oss, nemlig de som også liker å lese på papir. Innledningen var god, men jeg tenker kanskje at du med måten du starter teksten, kan miste noen lesere som også virkelig kunne trengt å lese denne teksten før de går ut i norsk skole som pedagoger.
SvarSlettJeg synes du drøfter hvordan denne teksten kunne vært en del av norsk som literacy-fag i skolen på en god måte. Du trekker inn relevant pensumlitteratur, men bygger det først å fremst på artikkelens innhold og din forståelse av faget, noe jeg syntes fungerte svært godt i denne teksten. du skriver også på en faglig og presis måte, men noen av setningene dine kan bli litt lange og kronglete. Strukturen på oppgaven er god og jeg føler vi får svar på det vi forventer at vi skal få svar på når vi begynner å lese teksten.
Som også de andre kommenterer sliter jeg også litt med begrepet "hypertekster" du kunne med fordel forklart dette kort. Jeg må også si meg enig med Regine angående det andre avsnittet under "Så, hva innebærer det å forstå (digital) tekst?". Her kunne du med fordel forklart hva det betyr, eller skrevet det om slik at man kan forstå det uten å lese hele teksten.
Hei Anna,
SvarSlettJeg synes du har gitt en god presentasjon av artikkelen du har valgt, og jeg synes også at du kobler artikkelen til NORD2600 på en bra måte, både når det gjelder pensumlitteratur, emnebeskrivelse og bruk av Lacuna. Det er forfriskende at du har sterke meninger om lesing på skjerm! Du skriver at «artikkelen presenterer relevant teori og empiri innen fagfeltet», og ettersom et av punktene i blogginnlegget skal være å presentere teori og empiri kan du kanskje gå litt mer i dybden på disse to. Det betyr at du må kutte ned på noe annet ettersom teksten allerede er lang nok. Jeg må også legge til at dette er et tema som også jeg synes er spennende, så fint for meg at du presenterte denne artikkelen.
Lykke til med det videre arbeidet!
Vennlig hilsen Heidi