Er foreldrenes sosioøkonomiske eller etniske bakgrunn som skal legge
føringen på hvordan deres barn skal klare seg i skolen? Eller det det sånn at jenter
rent genetisk, er smartere enn gutter? I dette blogginnlegget har jeg valgt å
ta for meg artikkelen Leseprestasjoner,
lesevaner og holdninger til lesing blant elever fra språklige minoriteter
skrevet av Rita Hvistendahl og Astrid Roe. Artikkelen ble publisert i
Pedagogisk Tidsskrift i 2009. Jeg ønsker å sammenligne artikkelen med hva Blakstad-Balas skriver om Sylvi Pennes forskning i boken Literacy i skolen.
Denne
artikkelen stiller spørsmål om hva som kjennetegner lesevaner i fritiden og holdninger
til lesing blant jenter og gutter fra språklige minoriteter sammenlignet med
øvrige elever. Samt hvilken utvikling som kan spores fra 2000 til 2006.
Artikkelen er basert på funn fra PISA-undersøkelsene fra 2000 og 2006.
Begrepet
literacy er sentral i denne undersøkelsen, og brukes ikke kun om elevens
skriftkyndighet, men og om elevens evne til å bruke kunnskapen som redskap for
læring og faglig og personlig utvikling.
Spørreskjemaet
som er brukt i PISA-undersøkelsen er basert på elevens selvrapportering. De
spør om hvor lang tid eleven bruker daglig på å lese for fornøyelsens skyld,
hvilke holdninger de har til leseaktiviteter på fritiden, og hva slags
lesestoff de leser. Metodene de har brukt er at det er drøyt 200 skoler som
blir plukket ut i forhold til befolkningstetthet i Norge. Deretter trekkes 30
elever fra hver skole. De aller fleste elevene som ble trukket ut er
10-endeklassinger. Elevene fra en språklig minoritet utgjorde kun rundt seks
prosent av utvalget. Ettersom andelen av disse elevene er såpass lav, må
forskjellene mellom majoriteten og minoriteten være statistisk signifikante. Artikkelen
viser til at det er flere gutter enn jenter som gir uttrykk for negative
holdninger til lesing. Interessant nok konkluderer artikkelen med at det er i
hovedsak kjønnsforskjellen som er signifikant i forskningen deres. Samtidig som
at jenter fra språklige minoriteter er den eneste av de fire elevgruppene som
ikke har hatt en tydelig nedgang i leseprestasjoner fra 2000 til 2006. Samtidig
viser undersøkelsen at den samme gruppen har hatt en økning i hva de selv
beskriver som lystbetont lesing i samme periode.
Mens
denne artikkelen er basert på anonyme tall fra PISA-undersøkelsen, har Sylvi
Penne gjort en studie som viser de sosiale og kulturelle sidene ved literacy.
Hun har i en doktoravhandling fra 2006 samlet inn omfattende datamateriale fra
to ungdomskoler fra ulike bydeler i Oslo. Mens den ene skolen ligger i en bydel
som er relativt kulturelt homogen, med høye boligpriser, er den andre skolen i
en bydel med større sosiale problemer og en høyere andel minoriteter. Pennes
studie var omfattende, og inkluderte blant annet dybdeanalyser av 52
elevintervjuer. Det Penne fant ut var at en av de største forskjellene var
diskursiv. De leste forskjellige typer litteratur på fritiden. Mens elevene fra
et område med høyere boligpriser leste mer skjønnlitteratur, leste elevene fra
området med større sosiale problemer ungdomsbøker.
Forskningen til Penne viste derfor at elever som kom fra en tekstkultur som ligner skolens, har
et større engasjement og forståelse når det kommer til lesing av
skjønnlitteratur. Pennes forskning blir derfor plassert helt sentralt når det
kommer til literacy-forskning, fordi den illustrerer hvordan elevens språklige
forforståelse påvirker skoleresultatene. Hun viser blant annet med en rekke
empiriske eksempler, at for mange elever står den primære hverdagsdiskursen i
veien for læring innenfor skolen som system.
Denne
forskingen er viktig i Norge, for her har det vært en tanke om at sosial
bakgrunn ikke nødvendigvis spiller en så avgjørende rolle som i land med langt
tydeligere klasseskiller. Men Penne viste at det var tydelige utslag hvilken
sosial og kulturell bakgrunn man har. Dette når det kommer til språk, skole og
læring. Hvor stor grad en elev kan identifisere seg med skolens og fagenes
literacy.
Hvis
man skal sammenligne artikkelen med studien til Sylvi Penne, så er det
interessant å tenke på at artikkelen i hovedsak er basert på en selvrapportert
undersøkelse og statistikk lagd ut i fra denne. Tallmessig har artikkelen et
langt større materiale å støtte seg til, når man sammenligner med de klassene
Sylvi studerte. Men Sylvis studie går mer i dybden, og innebar som nevnt
tidligere 52 dybdeintervjuer. Resultatmessig viser Sylvi Penne at det
sosioøkonomiske har stort betydning når det kommer til elevens kompetanse til å
møte skolens literacy. Hvistendahl og Roe kan på den andre siden fortelle at
(minoritets-)guttene har en betraktelig mer negativ holdning til lesing, enn
hva jenter har. På samme tid finner de en sammenheng mellom faglig prestasjon
og holdning til å lese, uten at de kunne konkludere med dette på grunn av at
det ikke var statistisk signifikant.
Det
er ikke nødvendigvis det at man finner forskjeller på elever når det gjelder
verken kjønn eller sosioøkonomisk bakgrunn jeg finner mest interessant, men at
man finner forskjeller i det store og hele. At man er forskjellig, er jo en
opplest sannhet. Men ut i fra denne forskningen kan man nesten anta at en
minoritetsspråklig gutt fra en bydel med sosiale problemer, vil ha et
betraktelig tøffere møte med skolen enn hva ei norsk jente fra en bydel med
høye boligpriser. Det kan nok dessverre være realiteten for mange elever i den
norske skolen i dag.
Poenget
mitt med dette innlegget er ikke å fremme en deterministisk holdning til den
norske skolen. Ei ønsker jeg å antyde at minoritetsforeldre med lav utdanning
ikke er i stand til å utvikle relevant literacy-kompetanse til sine barn. Mitt
ønske vil heller ikke være å vise et unyansert bilde av at skoleresultater er
uløselig forhåndsbestemt verken når det kommer til økonomiske og sosiale
forhold eller kjønn. Målet må heller være – som fremtidig lektor – å være
bevisst på å fremme språklig bevissthet. Når man ser at slike forskjeller
forekommer, mener jeg at det må være skolen som må bli flinkere til å gjøre det
mulig for alle elever å delta i skolens diskurser. Skal diskursene læres, må de
være så tilgjengelig å eksplisitte som mulig, sånn at alle elever – uansett utgangspunkt
eller kjønn – får muligheten til å lykkes i den norske skolen.
Litteraturliste
Hvistendahl.R & Roe A. (2009). Leseprestasjoner, lesevaner og holdninger til lesing blant elever fra språklige minoriteter. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 93, 250-263.
Blakstad-Balas M. (2016) Literacy i skolen. Oslo: Universitetsforlaget
SvarSlettHei! Spennede tema! Synes du stiller gode retoriske spørsmål på starten av innlegget, som trekker meg inn i tematikken!
Synes du skriver godt om innholdet i artikkelen, og også om hvilken metode de har benyttet seg av. Tanken om å sammenligne med Sylvi Pennes tekst er veldig god, og en kreativ måte å løse oppgaven på. Du viser likheter og forskjeller på en god måte, og dermed får frem hva artikkelen handler om på en forståelig måte. Språket ditt er også klart og godt.
Det eneste jeg savner er en litt klarere vinkling til hvorfor detter er relevant for literacy-faget. Kan du knytte definisjonen av literacy til tekster på pensum for eksempel? Eller knytte artikkelen mot læringsmål? Hvis du får en litt klarere sammenheng her, tror jeg dette kan bli et veldig godt resultat! :)
Lykke til!
Et fint blogginnlegg, som tar opp viktig tematikk. Jeg liker spesielt godt at du helt til sist presiserer at du ikke ønsker å føre en deterministisk holdning til norsk skole, men at du heller ønsker å bruke funnene dine til å bli en bedre lærer som fremmer språklig bevissthet.
SvarSlettDu setter de to tekstene opp mot hverandre på en god måte, og det er fint at du presiserer at de har kommet fram til sine resultater ved hjelp av ulike metoder. Dette har mye å si for blogginnleggets troverdighet. Jeg liker som sagt spesielt godt avslutningen din. Her viser du hvordan også jeg som framtidig lektor kan dra nytte av å vite at det kan være en forskjell på elevene basert på deres kjønn og/eller deres sosioøkonomiske bakgrunn.
Det jeg derimot savner i ditt blogginnlegg er at du drøfter artikkelens relevans opp mot norsk som literacy-fag i skolen mer konkret. Du viser hvordan artikkelen har kommet fram til til et annet resultat en Pennes forskning, noe som er fint. Du viser også hvordan Pennes forskning er relevant opp mot emnet, men jeg skulle ønske at du hadde gjort dette mer aktivt med artikkelen du har valgt.
Du har valgt ut to gode tekster som det passer fint å sette opp mot hverandre, med interessante forskningsresultater. Du har presentert problemstilling og resultater godt. Jeg liker også at du trekker inn deg selv som fremtidig lærer, siden det både er relevant for tekstene og ditt fremtidige yrke.
SvarSlettDet jeg har å sette fingeren på er:
Hva er ungdomsbøker til forskjell fra skjønnlitteratur?
Kanskje du kunne beskrive begrepet 'literacy' bedre? Det kommer frem i teksten at det er viktig, men ikke helt hvorfor det er viktig.
Hei Runar,
SvarSlettArtikkelen du har valgt, undersøker lesing og leseprestasjoner blant elever fra språklige minoriteter, og den passer dermed godt inn i NORD2600. Presentasjonen av artikkelen din er god; jeg får med meg hovedpoengene, men det er også en del ting som er litt uklart. For det første er det litt uklart når du bruker begrepet «undersøkelsen» om du henviser til den konkrete undersøkelsen som Hvistendahl og Roe har gjort, eller om du henviser til PISA. Det samme gjelder bruken av «metodene de har brukt»: Er det Hvistendahl og Roe, eller er det PISA? Du skriver videre at kun 6 % av elevene er fra en språklig minoritet, men deretter «ettersom andelen av disse elevene er såpass lav, må forskjellene mellom majoriteten og minoriteten være statistisk signifikante». Hva menes med det? Dersom Hvistendal og Roe kun snakker om minoritetsungdom, bør du spesifisere dette tydeligere. Hvis ikke kan det virke som deler av undersøkelsen gjelder jenter og gutter i norsk skole generelt. Du nevner også «fire elevgrupper», men ikke hvilke andre grupper enn jenter fra språklige minoriteter som Hvistendal og Roe har delt inn informantene sine i. Fint med illustrasjoner, men du må kommentere figuren fra statistisk sentralbyrå dersom den skal gi mening til leseren av bloggen. Jeg er litt reservert når det gjelder å åpne blogginnlegget med et spørsmål om jenter er smartere enn gutter… Videre hadde det vært et pluss dersom du kunne ha relatert Hvistendahl og Roe til én pensumartikkel til i NORD2600, eller på annet måte koblet det til faget.
Lykke til med det videre arbeidet!
Vennlig hilsen Heidi