Gå til hovedinnhold

Skolen er for alle?


Er foreldrenes sosioøkonomiske eller etniske bakgrunn som skal legge føringen på hvordan deres barn skal klare seg i skolen? Eller det det sånn at jenter rent genetisk, er smartere enn gutter? I dette blogginnlegget har jeg valgt å ta for meg artikkelen Leseprestasjoner, lesevaner og holdninger til lesing blant elever fra språklige minoriteter skrevet av Rita Hvistendahl og Astrid Roe. Artikkelen ble publisert i Pedagogisk Tidsskrift i 2009. Jeg ønsker å sammenligne artikkelen med hva Blakstad-Balas skriver om Sylvi Pennes forskning i boken Literacy i skolen.

Denne artikkelen stiller spørsmål om hva som kjennetegner lesevaner i fritiden og holdninger til lesing blant jenter og gutter fra språklige minoriteter sammenlignet med øvrige elever. Samt hvilken utvikling som kan spores fra 2000 til 2006. Artikkelen er basert på funn fra PISA-undersøkelsene fra 2000 og 2006.

Begrepet literacy er sentral i denne undersøkelsen, og brukes ikke kun om elevens skriftkyndighet, men og om elevens evne til å bruke kunnskapen som redskap for læring og faglig og personlig utvikling.

Spørreskjemaet som er brukt i PISA-undersøkelsen er basert på elevens selvrapportering. De spør om hvor lang tid eleven bruker daglig på å lese for fornøyelsens skyld, hvilke holdninger de har til leseaktiviteter på fritiden, og hva slags lesestoff de leser. Metodene de har brukt er at det er drøyt 200 skoler som blir plukket ut i forhold til befolkningstetthet i Norge. Deretter trekkes 30 elever fra hver skole. De aller fleste elevene som ble trukket ut er 10-endeklassinger. Elevene fra en språklig minoritet utgjorde kun rundt seks prosent av utvalget. Ettersom andelen av disse elevene er såpass lav, må forskjellene mellom majoriteten og minoriteten være statistisk signifikante. Artikkelen viser til at det er flere gutter enn jenter som gir uttrykk for negative holdninger til lesing. Interessant nok konkluderer artikkelen med at det er i hovedsak kjønnsforskjellen som er signifikant i forskningen deres. Samtidig som at jenter fra språklige minoriteter er den eneste av de fire elevgruppene som ikke har hatt en tydelig nedgang i leseprestasjoner fra 2000 til 2006. Samtidig viser undersøkelsen at den samme gruppen har hatt en økning i hva de selv beskriver som lystbetont lesing i samme periode.

Mens denne artikkelen er basert på anonyme tall fra PISA-undersøkelsen, har Sylvi Penne gjort en studie som viser de sosiale og kulturelle sidene ved literacy. Hun har i en doktoravhandling fra 2006 samlet inn omfattende datamateriale fra to ungdomskoler fra ulike bydeler i Oslo. Mens den ene skolen ligger i en bydel som er relativt kulturelt homogen, med høye boligpriser, er den andre skolen i en bydel med større sosiale problemer og en høyere andel minoriteter. Pennes studie var omfattende, og inkluderte blant annet dybdeanalyser av 52 elevintervjuer. Det Penne fant ut var at en av de største forskjellene var diskursiv. De leste forskjellige typer litteratur på fritiden. Mens elevene fra et område med høyere boligpriser leste mer skjønnlitteratur, leste elevene fra området med større sosiale problemer ungdomsbøker.

Forskningen til Penne viste derfor at elever som kom fra en tekstkultur som ligner skolens, har et større engasjement og forståelse når det kommer til lesing av skjønnlitteratur. Pennes forskning blir derfor plassert helt sentralt når det kommer til literacy-forskning, fordi den illustrerer hvordan elevens språklige forforståelse påvirker skoleresultatene. Hun viser blant annet med en rekke empiriske eksempler, at for mange elever står den primære hverdagsdiskursen i veien for læring innenfor skolen som system.

Denne forskingen er viktig i Norge, for her har det vært en tanke om at sosial bakgrunn ikke nødvendigvis spiller en så avgjørende rolle som i land med langt tydeligere klasseskiller. Men Penne viste at det var tydelige utslag hvilken sosial og kulturell bakgrunn man har. Dette når det kommer til språk, skole og læring. Hvor stor grad en elev kan identifisere seg med skolens og fagenes literacy.

Hvis man skal sammenligne artikkelen med studien til Sylvi Penne, så er det interessant å tenke på at artikkelen i hovedsak er basert på en selvrapportert undersøkelse og statistikk lagd ut i fra denne. Tallmessig har artikkelen et langt større materiale å støtte seg til, når man sammenligner med de klassene Sylvi studerte. Men Sylvis studie går mer i dybden, og innebar som nevnt tidligere 52 dybdeintervjuer. Resultatmessig viser Sylvi Penne at det sosioøkonomiske har stort betydning når det kommer til elevens kompetanse til å møte skolens literacy. Hvistendahl og Roe kan på den andre siden fortelle at (minoritets-)guttene har en betraktelig mer negativ holdning til lesing, enn hva jenter har. På samme tid finner de en sammenheng mellom faglig prestasjon og holdning til å lese, uten at de kunne konkludere med dette på grunn av at det ikke var statistisk signifikant.
Det er ikke nødvendigvis det at man finner forskjeller på elever når det gjelder verken kjønn eller sosioøkonomisk bakgrunn jeg finner mest interessant, men at man finner forskjeller i det store og hele. At man er forskjellig, er jo en opplest sannhet. Men ut i fra denne forskningen kan man nesten anta at en minoritetsspråklig gutt fra en bydel med sosiale problemer, vil ha et betraktelig tøffere møte med skolen enn hva ei norsk jente fra en bydel med høye boligpriser. Det kan nok dessverre være realiteten for mange elever i den norske skolen i dag.

Poenget mitt med dette innlegget er ikke å fremme en deterministisk holdning til den norske skolen. Ei ønsker jeg å antyde at minoritetsforeldre med lav utdanning ikke er i stand til å utvikle relevant literacy-kompetanse til sine barn. Mitt ønske vil heller ikke være å vise et unyansert bilde av at skoleresultater er uløselig forhåndsbestemt verken når det kommer til økonomiske og sosiale forhold eller kjønn. Målet må heller være – som fremtidig lektor – å være bevisst på å fremme språklig bevissthet. Når man ser at slike forskjeller forekommer, mener jeg at det må være skolen som må bli flinkere til å gjøre det mulig for alle elever å delta i skolens diskurser. Skal diskursene læres, må de være så tilgjengelig å eksplisitte som mulig, sånn at alle elever – uansett utgangspunkt eller kjønn – får muligheten til å lykkes i den norske skolen.






Litteraturliste

Hvistendahl.R & Roe A. (2009). Leseprestasjoner, lesevaner og holdninger til lesing blant elever fra språklige minoriteter. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 93, 250-263.

Blakstad-Balas M. (2016) Literacy i skolen. Oslo: Universitetsforlaget



Kommentarer


  1. Hei! Spennede tema! Synes du stiller gode retoriske spørsmål på starten av innlegget, som trekker meg inn i tematikken!

    Synes du skriver godt om innholdet i artikkelen, og også om hvilken metode de har benyttet seg av. Tanken om å sammenligne med Sylvi Pennes tekst er veldig god, og en kreativ måte å løse oppgaven på. Du viser likheter og forskjeller på en god måte, og dermed får frem hva artikkelen handler om på en forståelig måte. Språket ditt er også klart og godt.

    Det eneste jeg savner er en litt klarere vinkling til hvorfor detter er relevant for literacy-faget. Kan du knytte definisjonen av literacy til tekster på pensum for eksempel? Eller knytte artikkelen mot læringsmål? Hvis du får en litt klarere sammenheng her, tror jeg dette kan bli et veldig godt resultat! :)

    Lykke til!

    SvarSlett
  2. Et fint blogginnlegg, som tar opp viktig tematikk. Jeg liker spesielt godt at du helt til sist presiserer at du ikke ønsker å føre en deterministisk holdning til norsk skole, men at du heller ønsker å bruke funnene dine til å bli en bedre lærer som fremmer språklig bevissthet.

    Du setter de to tekstene opp mot hverandre på en god måte, og det er fint at du presiserer at de har kommet fram til sine resultater ved hjelp av ulike metoder. Dette har mye å si for blogginnleggets troverdighet. Jeg liker som sagt spesielt godt avslutningen din. Her viser du hvordan også jeg som framtidig lektor kan dra nytte av å vite at det kan være en forskjell på elevene basert på deres kjønn og/eller deres sosioøkonomiske bakgrunn.

    Det jeg derimot savner i ditt blogginnlegg er at du drøfter artikkelens relevans opp mot norsk som literacy-fag i skolen mer konkret. Du viser hvordan artikkelen har kommet fram til til et annet resultat en Pennes forskning, noe som er fint. Du viser også hvordan Pennes forskning er relevant opp mot emnet, men jeg skulle ønske at du hadde gjort dette mer aktivt med artikkelen du har valgt.

    SvarSlett
  3. Du har valgt ut to gode tekster som det passer fint å sette opp mot hverandre, med interessante forskningsresultater. Du har presentert problemstilling og resultater godt. Jeg liker også at du trekker inn deg selv som fremtidig lærer, siden det både er relevant for tekstene og ditt fremtidige yrke.

    Det jeg har å sette fingeren på er:
    Hva er ungdomsbøker til forskjell fra skjønnlitteratur?
    Kanskje du kunne beskrive begrepet 'literacy' bedre? Det kommer frem i teksten at det er viktig, men ikke helt hvorfor det er viktig.

    SvarSlett
  4. Hei Runar,
    Artikkelen du har valgt, undersøker lesing og leseprestasjoner blant elever fra språklige minoriteter, og den passer dermed godt inn i NORD2600. Presentasjonen av artikkelen din er god; jeg får med meg hovedpoengene, men det er også en del ting som er litt uklart. For det første er det litt uklart når du bruker begrepet «undersøkelsen» om du henviser til den konkrete undersøkelsen som Hvistendahl og Roe har gjort, eller om du henviser til PISA. Det samme gjelder bruken av «metodene de har brukt»: Er det Hvistendahl og Roe, eller er det PISA? Du skriver videre at kun 6 % av elevene er fra en språklig minoritet, men deretter «ettersom andelen av disse elevene er såpass lav, må forskjellene mellom majoriteten og minoriteten være statistisk signifikante». Hva menes med det? Dersom Hvistendal og Roe kun snakker om minoritetsungdom, bør du spesifisere dette tydeligere. Hvis ikke kan det virke som deler av undersøkelsen gjelder jenter og gutter i norsk skole generelt. Du nevner også «fire elevgrupper», men ikke hvilke andre grupper enn jenter fra språklige minoriteter som Hvistendal og Roe har delt inn informantene sine i. Fint med illustrasjoner, men du må kommentere figuren fra statistisk sentralbyrå dersom den skal gi mening til leseren av bloggen. Jeg er litt reservert når det gjelder å åpne blogginnlegget med et spørsmål om jenter er smartere enn gutter… Videre hadde det vært et pluss dersom du kunne ha relatert Hvistendahl og Roe til én pensumartikkel til i NORD2600, eller på annet måte koblet det til faget.
    Lykke til med det videre arbeidet!
    Vennlig hilsen Heidi

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hvordan skal man tolke og forstå Ibsen?

Skolefaget norsk er et stort fag som omfatter flere ulike aspekter og tema. Dersom man tar en rask titt på kompetansemålene for norsk i videregående skole, ser man at elevene skal lære muntlig og skriftlig kommunikasjon, og de skal lære om språk, litteratur og kultur. Disse hovedgruppene er delt inn i ulike kompetansemål som blant annet innebærer retorikk, lesing av skjønnlitteratur og sakprosa, tolkning og vurdering av tekst, form og innhold, bokmål og nynorsk, sjangerkunnskap, litteraturhistorie og språkhistorie, med mer. En munnfull der altså. Gjennom årsstudiet i nordisk kommer vi inn på lignende tema, og jeg tenker å se nærmere på forholdet mellom litteraturhistorieemne NORD1108 og litteraturhistorie i skolefaget norsk i dette blogginnlegget.   I faget NORD1108 Nordisk litteraturhistorie leser vi litteratur fra norrøn tid og frem til i dag, og lærer om form, innhold og tematikk som har vært gjeldende i de ulike litterære epokene. Altså både leser vi skjønnlitteratur og...

Skrivepress og skriveprosess

Kva skal vi eigentleg med norskfaget? Alle kan jo norsk. Høyrest denne påstanden kjent ut? Ja? Det gjer den i alle fall for meg. Eg har høyrt den i klasserommet, både som lærar og elev. Eg har ytra den sjølv, både som lærar, elev og student. Kva skal eg eigentleg med dette? Kvifor er dette viktig? Eit spørsmål mange fagnerdar fnys ved tanken på, men som elevar stiller med oppriktigheit. Kvifor skal eg legge ned tid og energi i å lære akkurat dette, når det er så mange andre ting eg heller ser nytta av? Norskfaget i skulen rommar mange delar. I føremålet  for faget står det at «norsk er eit fag sentralt for kulturforståing, kommunikasjon, danning og identitetsutvikling». Det er ikkje småtteri elevane skal lære gjennom 5 små timar i veka. Faget skal skape danna individ med lokal, nasjonal og internasjonal forankring, med hjarte for eit felles fellesskap. Det skal styrke elevane si evne til å kommunisere, både skriftleg og munnleg. Det skal skape individ og samfunnsmennesket. Me...

«Verbing sprøer språket», kan det være en utvei?

«Verbing sprøer språket», kan det være en utvei? Språket er i konstant utvikling, og en kan se forenklede bøyningsmønstre og verb som blir omgjort til substantiv hos elever. Eksempelvis kan man i dag se setninger eller fraser som «det var en tull» istedenfor «Jeg tulla» eller «I tillegg kan vi på innpakningspapiret sjå logoen til Kvikklunsj» istedenfor «På innpakningspapiret kan vi i tillegg sjå logoen til Kvikklunsj». For å kunne gi elevene rett og konstruktiv respons på grammatikalske feil, mener jeg det er nødvendig at vi har et fag som NORD1102. I dette blogginnlegget skal jeg derfor ta for meg forholdet mellom NORD01102 (grammatikk og pragmatikk) og skolefaget norsk. Grunnlaget for sammenlikningen av de to fagene vil være en pensumartikkel fra emnet NORD2600. I Tonnes tekst «Lærarrespons på skriving i grunnskulen. Forståing, effekt og moglegheitar» skriver hun om hvordan nettopp lærerens grammatikalske og syntaktiske kunnskap, eller mangel på kunnskap, påvir...