Gå til hovedinnhold

NORD1104 og norskfaget i ungdomsskolen


I denne teksten vil jeg presentere disiplinfaget NORD1104 – teori, sjanger og analyse, og sette det i forhold til skolefaget norsk: Hva er likt og hva er ulikt mellom disse to? Og hvordan fungerer således disiplinfaget i lektorutdanningen? Til å sammenlikne det vil jeg bruke kompetansemålene tilknyttet skolefaget norsk på ungdomsskolenivå. I tillegg til kompetansemålene vil jeg bruke egne erfaringer og oppfatninger fra egen skolegang og ungdomsskolepraksis i sammenlikningen. Forskningsresultater tilknyttet norsk som literacyfag vil også bli presentert og brukt.

På NTNU sine hjemmesider står det skrevet om disiplinfaget at vi som studenter skal få praktisk øvelse i å analysere enkelttekster og greie ut om ulike teksttyper ut fra teoretisk-metodisk stoff. Vi skal i tillegg lære hvordan analysemetoder og interesser preger litteraturforståelsen, og reflektere over formålet med og premissene for analysene (NORD1104 - Teori, sjanger og analyse). Det står videre at vi etter endt studie blant annet skal kunne reflektere over litteraturens funksjon i samfunnet og drøfte litteraturvitenskapelige problemstillinger, i tillegg til ovennevnte læringsmål.

Blant kompetansemålene for norskfaget i ungdomsskolen er det flere som kan knyttes direkte til faginnholdet i disiplinfaget. Eksempler på dette er at eleven skal kunne: «samtale om form, innhold og formål i litteratur, teater og film og framføre tolkende opplesing og dramatisering» og «lese og analysere et bredt utvalg tekster i ulike sjangere og medier på bokmål og nynorsk og formidle mulige tolkninger» (Læreplan i norsk (NOR1-05)). Det er derfor viktig at vi som kommende lærere innehar en god kompetanse også i dette fagområdet. Blant pensumlitteraturen til disiplinfaget finner en også svensk litteratur, og det kan være kjekt med tanke på kompetansemålet som sier at elevene skal kunne «gjengi innholdet og finne tema i et utvalg tekster på svensk og dansk» (Læreplan i norsk (NOR1-05)).

I boken «norsk som literacyfag» av Marte Blikstad-Balas skriver hun om hva literacy er og hva norskfaget har å si for en elevs literacy-tilegnelse. For å forklare begrepet kort, så handler det om vår evne til å produsere og forstå tekst, samt hvordan vi skaper mening med tekster (Blikstad-Balas, 2016, s. 10). Og norskfaget består i stor grad av tekst i ulike varianter, så derfor er literacy en viktig del av det. I boken har hun også beskrevet ulike typer literacy, hvor en av dem er fagspesifikk literacy. Det vil si at en leser fagtekster tilknyttet ulike emner på ulikt vis. For eksempel leser en ikke en kjemi-rapport på samme måte som en skjønnlitterær bok, fordi formålet med de ulike tekstene er så forskjellig. Og nettopp det å lese skjønnlitterære tekster skriver Blikstad-Balas ut fra Sylvi Pennes forskning om: Forskningen Penne har gjort, viser at elevenes bakgrunn spiller en rolle for hvordan de leser og oppfatter skjønnlitteratur. Elever som kommer fra en tekstkultur som ligner skolens, har en stor fordel på grunn av deres forforståelse og engasjement (Blikstad-Balas, 2016, s. 43). De har sannsynligvis selv opplevd at skjønnlitteraturen har gitt dem både leseglede og læring/ danning, og det er vel enhver norsklærers drøm?

Og når det nå er snakk om skjønnlitteratur og norsklærere, er det naturlig å trekke inn disiplinfaget NORD1104 og skolefaget norsk igjen. For det å oppleve leseglede og danning gjennom skjønnlitteratur er, ut fra Pennes forskning, ikke nødvendigvis like lett for alle. Det jeg derfor anser som lærerens viktigste oppgave når det kommer til dette, er altså å prøve å vise de elevene som enda ikke har opplevd særlig leseglede, hva det kan være og bety. Og om en skal få til det, må en selv som lærer sitte på en del kunnskap om emnet. Gjennom å ha disiplinfaget NORD1104 vil en opparbeide seg en god del kunnskap om litteraturens funksjon og det å selv «håndtere» tekster. Det vil være nyttig når en som lærer skal veilede elever. Det en derimot selv må sørge for, er å holde seg oppdatert på ungdomslitteraturen. For en kan ikke regne med at de tekstene en selv leser i NORD1104 eller på fritiden, nødvendigvis treffer elevene. Men nå er heller ikke disiplinfaget rettet imot lærerstudenter, men nordiskstudenter. Og da gir det mening at faget er lagt opp som det er. For disiplinfaget går grundig til verks, og studentene som har det lærer å analysere og vurdere tekster og deres samtidsbetydning. Da skal studenten etterpå forhåpentligvis være i stand til å formidle fagstoffet videre til elevene. I tillegg til at de da bør holde seg oppdatert på ungdomslitteraturen selv, for å treffe målgruppen. Kanskje kunne det her ha vært en ide å samarbeide med linjeforeningen eller en bokhandel om oppdateringer på feltet, siden det også er lektorstudenter som tar dette faget, men det ikke i hovedsak er lagt opp etter deres behov?

Min erfaring tilsier at skjønnlitteratur og teksttolking oppfattes av elever som det minst viktige i norskfaget, og da kanskje særlig av de svakere elevene. Jeg ser for meg at det kan være fordi de ikke nødvendigvis har opplevd leseglede i stor grad, og derfor ser de ikke nytteverdien i det. Jamfør forskningsresultatene til Penne. Det er også noe av det minst konkrete i faget, og det er kanskje noe av grunnen til at det oppfattes som minst viktig. For det er derfor vanskeligere å sette karakter på slike arbeider enn i de mer konkrete emnene. Og veiledningen må derfor være så konkret som mulig, om en skal være sikrere på at elevene skjønner hva som må endres for å få bedre karakterer. Og en konkret veiledning krever en kunnskapsrik lærer – noe en blir etter NORD1104, som tidligere nevnt.

Det er altså noen likheter mellom disiplinfaget NORD1104 og ungdomsskolefaget norsk, og de likhetene finner en i kompetansemålene. Det som er viktigst for ungdomsskolefaget og elevene er at lærerne har en faglig tyngde og interesse for faget, og det mener jeg det er mulig å få etter å ha studert NORD1104.



Kilder:

Blikstad-Balas, M. (2016) Literacy i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.

Læreplan i norsk (NOR1-05). Tilgjengelig fra: https://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-10.-arstrinn (Hentet: 11.11.2018)

NORD1104 – Teori, sjanger og analyse. Tilgjengelig fra: https://www.ntnu.no/studier/emner/NORD1104#tab=omEmnet (Hentet: 11.11.2018)

Kommentarer

  1. Hei, Kine!
    du gjør deg mange gode tanker om hvorfor man skal lese skjønnlitteratur i skolen. Du trekker også fram lærerens rolle, og hvordan vi må holde oss oppdatert på relevant litteratur for barn og unge. Dette er gode tanker, som er viktig at vi husker på. Det er også fin at du trekker fram at NORD 1104 ikke er et fag rettet spesielt mot lektorutdanningen men mot nordiskstudentene spesielt og lektorstudentene generelt. Jeg synes også at det er fint at du ser på hvordan faget kan forbedres fra lektorenes synspunkt.

    Det jeg tenker du kan jobbe med fram mot neste innlevering er å bruke annen litteratur litt mer aktivt for å underbygge poengene dine. Du bruker Blikstad-Balas sin tekst fint når du forklarer literacybegrepet, men jeg savner det at du knytter NORD1104 mer direkte opp mot skolefaget norsk ved hjelp av pensumlitteratur fra NORD 2600. Jeg ser også at du starter ganske mange setninger med «og», Spesielt i avsnitt nummer fem. Dette er vel noe man i stor grad skal unngå, men kan bruke av og til. En del av setningene dine kunne du derfor skrevet om, slik som: «Og når det nå er snakk om skjønnlitteratur og norsklærere, er det naturlig å trekke inn disiplinfaget NORD1104 og skolefaget norsk igjen.» eller «Og da gir det mening at faget er lagt opp som det er». Du kunne kanskje heller skrevet «Det er derfor naturlig å trekke inn disiplinfaget NORD 1104, når det er snakk om skjønnlitteratur og norsklærere» eller «Det gir derfor/da mening at faget er lagt opp som det er». Se link: (https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/kan-vi-begynne-en-setning-med-men-eller-og/)

    SvarSlett
  2. Hei Kine!

    Du skriver et fint blogginnlegg der du viser stor evne til refleksjon rundt lærerrollen og viktigheten i det å holde seg oppdatert på litteratur for barn og unge. Flott! Jeg synes det er fint at du viser til kompetansemål og til NTNU sine sider, det gir oppgaven dybde og det er også lurt å ha noe konkret å vise til. Det er også flott at du bruker dine egne erfaringer fra praksis og egen skolegang i innlegget ditt! Det gir innlegget et mer personlig preg og tyngde, det er anvendelig i denne sjangeren.

    Noe jeg savner i innledningen din er en litt mer spennende start som fanger leserens oppmerksomhet. Ta for eksempel for deg noe mer generelt eller overordnet men som likevel er knyttet til temaet ditt videre i innlegget. På slutten av innledningen er det fint å si hva du skal gjøre videre i oppgaven, noe som du nå har på starten av innledningen din. Noe annet jeg vil påpeke er at overskriften din kunne vært mer spennende og kreativ. Det mener jeg hadde løftet blogginnlegget ditt til nye høyder! Man må også huske på at dette nettopp er et blogginnlegg med andre sjangerkrav enn en akademisk artikkel.

    Videre legger jeg merke til at du starter mange setninger med "og". Dette gjelder særlig for avsnitt nr. 5. Dette burde du unngå som ofte som mulig. Det er greit å bruke "og" først i en setning noen ganger når det ikke "går an" å skrive om, men som sagt prøv å unngå dette :)

    Alt i alt har du mye bra her Kine som du kan arbeide videre med fram mot endelig innlevering. Dette blir bra!

    Lykke til!

    SvarSlett
  3. Hei Kine! Kjempe fin blogginnlegg. Du tar frem mange viktige poeng her. Du er grundig, og viser til kompetansemålene i 1104. Dette gir innlegget god oversikt, og man kan enkelt forstå hvilket poeng du kommer ned.

    Det er ikke mye å peke på her som jeg ville forandret, men du kunne godt har variert språkbruken noe, samt bedre underbygget poengene dine med pensumlitteratur. Bortsett fra det vil jeg si dette var fornøyelig lesning.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hvordan skal man tolke og forstå Ibsen?

Skolefaget norsk er et stort fag som omfatter flere ulike aspekter og tema. Dersom man tar en rask titt på kompetansemålene for norsk i videregående skole, ser man at elevene skal lære muntlig og skriftlig kommunikasjon, og de skal lære om språk, litteratur og kultur. Disse hovedgruppene er delt inn i ulike kompetansemål som blant annet innebærer retorikk, lesing av skjønnlitteratur og sakprosa, tolkning og vurdering av tekst, form og innhold, bokmål og nynorsk, sjangerkunnskap, litteraturhistorie og språkhistorie, med mer. En munnfull der altså. Gjennom årsstudiet i nordisk kommer vi inn på lignende tema, og jeg tenker å se nærmere på forholdet mellom litteraturhistorieemne NORD1108 og litteraturhistorie i skolefaget norsk i dette blogginnlegget.   I faget NORD1108 Nordisk litteraturhistorie leser vi litteratur fra norrøn tid og frem til i dag, og lærer om form, innhold og tematikk som har vært gjeldende i de ulike litterære epokene. Altså både leser vi skjønnlitteratur og...

Skrivepress og skriveprosess

Kva skal vi eigentleg med norskfaget? Alle kan jo norsk. Høyrest denne påstanden kjent ut? Ja? Det gjer den i alle fall for meg. Eg har høyrt den i klasserommet, både som lærar og elev. Eg har ytra den sjølv, både som lærar, elev og student. Kva skal eg eigentleg med dette? Kvifor er dette viktig? Eit spørsmål mange fagnerdar fnys ved tanken på, men som elevar stiller med oppriktigheit. Kvifor skal eg legge ned tid og energi i å lære akkurat dette, når det er så mange andre ting eg heller ser nytta av? Norskfaget i skulen rommar mange delar. I føremålet  for faget står det at «norsk er eit fag sentralt for kulturforståing, kommunikasjon, danning og identitetsutvikling». Det er ikkje småtteri elevane skal lære gjennom 5 små timar i veka. Faget skal skape danna individ med lokal, nasjonal og internasjonal forankring, med hjarte for eit felles fellesskap. Det skal styrke elevane si evne til å kommunisere, både skriftleg og munnleg. Det skal skape individ og samfunnsmennesket. Me...

«Verbing sprøer språket», kan det være en utvei?

«Verbing sprøer språket», kan det være en utvei? Språket er i konstant utvikling, og en kan se forenklede bøyningsmønstre og verb som blir omgjort til substantiv hos elever. Eksempelvis kan man i dag se setninger eller fraser som «det var en tull» istedenfor «Jeg tulla» eller «I tillegg kan vi på innpakningspapiret sjå logoen til Kvikklunsj» istedenfor «På innpakningspapiret kan vi i tillegg sjå logoen til Kvikklunsj». For å kunne gi elevene rett og konstruktiv respons på grammatikalske feil, mener jeg det er nødvendig at vi har et fag som NORD1102. I dette blogginnlegget skal jeg derfor ta for meg forholdet mellom NORD01102 (grammatikk og pragmatikk) og skolefaget norsk. Grunnlaget for sammenlikningen av de to fagene vil være en pensumartikkel fra emnet NORD2600. I Tonnes tekst «Lærarrespons på skriving i grunnskulen. Forståing, effekt og moglegheitar» skriver hun om hvordan nettopp lærerens grammatikalske og syntaktiske kunnskap, eller mangel på kunnskap, påvir...