I
denne teksten vil jeg presentere disiplinfaget NORD1104 – teori, sjanger og
analyse, og sette det i forhold til skolefaget norsk: Hva er likt og hva er ulikt
mellom disse to? Og hvordan fungerer således disiplinfaget i lektorutdanningen?
Til å sammenlikne det vil jeg bruke kompetansemålene tilknyttet skolefaget
norsk på ungdomsskolenivå. I tillegg til kompetansemålene vil jeg bruke egne
erfaringer og oppfatninger fra egen skolegang og ungdomsskolepraksis i sammenlikningen.
Forskningsresultater tilknyttet norsk som literacyfag vil også bli presentert
og brukt.
På
NTNU sine hjemmesider står det skrevet om disiplinfaget at vi som studenter
skal få praktisk øvelse i å analysere enkelttekster og greie ut om ulike teksttyper
ut fra teoretisk-metodisk stoff. Vi skal i tillegg lære hvordan analysemetoder
og interesser preger litteraturforståelsen, og reflektere over formålet med og
premissene for analysene (NORD1104 - Teori, sjanger og analyse). Det står videre at vi etter endt studie blant
annet skal kunne reflektere over litteraturens funksjon i samfunnet og drøfte
litteraturvitenskapelige problemstillinger, i tillegg til ovennevnte læringsmål.
Blant
kompetansemålene for norskfaget i ungdomsskolen er det flere som kan knyttes direkte
til faginnholdet i disiplinfaget. Eksempler på dette er at eleven skal kunne: «samtale om form, innhold og formål i litteratur, teater
og film og framføre tolkende opplesing og dramatisering» og «lese og
analysere et bredt utvalg tekster i ulike sjangere og medier på bokmål og
nynorsk og formidle mulige tolkninger» (Læreplan i norsk (NOR1-05)). Det er
derfor viktig at vi som kommende lærere innehar en god kompetanse også i dette
fagområdet. Blant pensumlitteraturen til disiplinfaget finner en også svensk
litteratur, og det kan være kjekt med tanke på kompetansemålet som sier at
elevene skal kunne «gjengi innholdet og finne tema
i et utvalg tekster på svensk og dansk» (Læreplan i norsk (NOR1-05)).
I
boken «norsk som literacyfag» av Marte Blikstad-Balas skriver hun om hva
literacy er og hva norskfaget har å si for en elevs literacy-tilegnelse. For å
forklare begrepet kort, så handler det om vår evne til å produsere og forstå
tekst, samt hvordan vi skaper mening med tekster (Blikstad-Balas, 2016, s. 10). Og norskfaget
består i stor grad av tekst i ulike varianter, så derfor er literacy en viktig
del av det. I boken har hun også beskrevet ulike typer literacy, hvor en av dem
er fagspesifikk literacy. Det vil si at en leser fagtekster tilknyttet ulike emner
på ulikt vis. For eksempel leser en ikke en kjemi-rapport på samme måte som en
skjønnlitterær bok, fordi formålet med de ulike tekstene er så forskjellig. Og nettopp
det å lese skjønnlitterære tekster skriver Blikstad-Balas ut fra Sylvi Pennes
forskning om: Forskningen Penne har gjort, viser at elevenes bakgrunn spiller
en rolle for hvordan de leser og oppfatter skjønnlitteratur. Elever som kommer
fra en tekstkultur som ligner skolens, har en stor fordel på grunn av deres
forforståelse og engasjement (Blikstad-Balas, 2016, s. 43). De har sannsynligvis selv opplevd at
skjønnlitteraturen har gitt dem både leseglede og læring/ danning, og det er
vel enhver norsklærers drøm?
Og
når det nå er snakk om skjønnlitteratur og norsklærere, er det naturlig å
trekke inn disiplinfaget NORD1104 og skolefaget norsk igjen. For det å oppleve
leseglede og danning gjennom skjønnlitteratur er, ut fra Pennes forskning, ikke
nødvendigvis like lett for alle. Det jeg derfor anser som lærerens viktigste
oppgave når det kommer til dette, er altså å prøve å vise de elevene som enda
ikke har opplevd særlig leseglede, hva det kan være og bety. Og om en skal få
til det, må en selv som lærer sitte på en del kunnskap om emnet. Gjennom å ha
disiplinfaget NORD1104 vil en opparbeide seg en god del kunnskap om litteraturens
funksjon og det å selv «håndtere» tekster. Det vil være nyttig når en som lærer
skal veilede elever. Det en derimot selv må sørge for, er å holde seg oppdatert
på ungdomslitteraturen. For en kan ikke regne med at de tekstene en selv leser
i NORD1104 eller på fritiden, nødvendigvis treffer elevene. Men nå er heller
ikke disiplinfaget rettet imot lærerstudenter, men nordiskstudenter. Og da gir det
mening at faget er lagt opp som det er. For disiplinfaget går grundig til verks,
og studentene som har det lærer å analysere og vurdere tekster og deres samtidsbetydning.
Da skal studenten etterpå forhåpentligvis være i stand til å formidle fagstoffet
videre til elevene. I tillegg til at de da bør holde seg oppdatert på
ungdomslitteraturen selv, for å treffe målgruppen. Kanskje kunne det her ha
vært en ide å samarbeide med linjeforeningen eller en bokhandel om
oppdateringer på feltet, siden det også er lektorstudenter som tar dette faget,
men det ikke i hovedsak er lagt opp etter deres behov?
Min
erfaring tilsier at skjønnlitteratur og teksttolking oppfattes av elever som
det minst viktige i norskfaget, og da kanskje særlig av de svakere elevene. Jeg
ser for meg at det kan være fordi de ikke nødvendigvis har opplevd leseglede i
stor grad, og derfor ser de ikke nytteverdien i det. Jamfør forskningsresultatene
til Penne. Det er også noe av det minst konkrete i faget, og det er kanskje noe
av grunnen til at det oppfattes som minst viktig. For det er derfor
vanskeligere å sette karakter på slike arbeider enn i de mer konkrete emnene.
Og veiledningen må derfor være så konkret som mulig, om en skal være sikrere på
at elevene skjønner hva som må endres for å få bedre karakterer. Og en konkret
veiledning krever en kunnskapsrik lærer – noe en blir etter NORD1104, som tidligere
nevnt.
Det
er altså noen likheter mellom disiplinfaget NORD1104 og ungdomsskolefaget norsk,
og de likhetene finner en i kompetansemålene. Det som er viktigst for
ungdomsskolefaget og elevene er at lærerne har en faglig tyngde og interesse
for faget, og det mener jeg det er mulig å få etter å ha studert NORD1104.
Kilder:
Blikstad-Balas,
M. (2016) Literacy i skolen. Oslo:
Universitetsforlaget.
Læreplan i norsk (NOR1-05). Tilgjengelig fra: https://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-10.-arstrinn
(Hentet: 11.11.2018)
NORD1104 – Teori, sjanger og analyse. Tilgjengelig fra: https://www.ntnu.no/studier/emner/NORD1104#tab=omEmnet
(Hentet: 11.11.2018)
Hei, Kine!
SvarSlettdu gjør deg mange gode tanker om hvorfor man skal lese skjønnlitteratur i skolen. Du trekker også fram lærerens rolle, og hvordan vi må holde oss oppdatert på relevant litteratur for barn og unge. Dette er gode tanker, som er viktig at vi husker på. Det er også fin at du trekker fram at NORD 1104 ikke er et fag rettet spesielt mot lektorutdanningen men mot nordiskstudentene spesielt og lektorstudentene generelt. Jeg synes også at det er fint at du ser på hvordan faget kan forbedres fra lektorenes synspunkt.
Det jeg tenker du kan jobbe med fram mot neste innlevering er å bruke annen litteratur litt mer aktivt for å underbygge poengene dine. Du bruker Blikstad-Balas sin tekst fint når du forklarer literacybegrepet, men jeg savner det at du knytter NORD1104 mer direkte opp mot skolefaget norsk ved hjelp av pensumlitteratur fra NORD 2600. Jeg ser også at du starter ganske mange setninger med «og», Spesielt i avsnitt nummer fem. Dette er vel noe man i stor grad skal unngå, men kan bruke av og til. En del av setningene dine kunne du derfor skrevet om, slik som: «Og når det nå er snakk om skjønnlitteratur og norsklærere, er det naturlig å trekke inn disiplinfaget NORD1104 og skolefaget norsk igjen.» eller «Og da gir det mening at faget er lagt opp som det er». Du kunne kanskje heller skrevet «Det er derfor naturlig å trekke inn disiplinfaget NORD 1104, når det er snakk om skjønnlitteratur og norsklærere» eller «Det gir derfor/da mening at faget er lagt opp som det er». Se link: (https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/kan-vi-begynne-en-setning-med-men-eller-og/)
Hei Kine!
SvarSlettDu skriver et fint blogginnlegg der du viser stor evne til refleksjon rundt lærerrollen og viktigheten i det å holde seg oppdatert på litteratur for barn og unge. Flott! Jeg synes det er fint at du viser til kompetansemål og til NTNU sine sider, det gir oppgaven dybde og det er også lurt å ha noe konkret å vise til. Det er også flott at du bruker dine egne erfaringer fra praksis og egen skolegang i innlegget ditt! Det gir innlegget et mer personlig preg og tyngde, det er anvendelig i denne sjangeren.
Noe jeg savner i innledningen din er en litt mer spennende start som fanger leserens oppmerksomhet. Ta for eksempel for deg noe mer generelt eller overordnet men som likevel er knyttet til temaet ditt videre i innlegget. På slutten av innledningen er det fint å si hva du skal gjøre videre i oppgaven, noe som du nå har på starten av innledningen din. Noe annet jeg vil påpeke er at overskriften din kunne vært mer spennende og kreativ. Det mener jeg hadde løftet blogginnlegget ditt til nye høyder! Man må også huske på at dette nettopp er et blogginnlegg med andre sjangerkrav enn en akademisk artikkel.
Videre legger jeg merke til at du starter mange setninger med "og". Dette gjelder særlig for avsnitt nr. 5. Dette burde du unngå som ofte som mulig. Det er greit å bruke "og" først i en setning noen ganger når det ikke "går an" å skrive om, men som sagt prøv å unngå dette :)
Alt i alt har du mye bra her Kine som du kan arbeide videre med fram mot endelig innlevering. Dette blir bra!
Lykke til!
Hei Kine! Kjempe fin blogginnlegg. Du tar frem mange viktige poeng her. Du er grundig, og viser til kompetansemålene i 1104. Dette gir innlegget god oversikt, og man kan enkelt forstå hvilket poeng du kommer ned.
SvarSlettDet er ikke mye å peke på her som jeg ville forandret, men du kunne godt har variert språkbruken noe, samt bedre underbygget poengene dine med pensumlitteratur. Bortsett fra det vil jeg si dette var fornøyelig lesning.