Gå til hovedinnhold

1: «Norsk og matematikk i et literacy-perspektiv: metabevissthet også for de svake elevene» av Bodil Kleve og Sylvi Penne (2012)


Artikkelen «Norsk og matematikk i et literacy-perspektiv: metabevissthet også for de svake elevene» (2012) av Bodil Kleve og Sylvi Penne har fokus på teoretiske perspektiver som i didaktisk sammenheng kan brukes til å synliggjøre likheter og ulikheter mellom skolefag. Som tittelen tilsier, er det et spesielt fokus på de svake elevene. Kleve og Penne tar utgangspunkt i literacy-perspektivet, som er et bevisstgjørende didaktisk metaperspektiv, i tillegg til et fenomenologisk perspektiv. Fenomenologisk tenkning er enkelt forklart å skape bevissthet om noe (Skjerdingstad, 2011, s. 66), og i denne artikkelen vil forfatterne skape bevissthet om læring, samt finne svar på hvordan man lærer seg ulike fag og hvilke strategier man kan ta i bruk.

I artikkelen argumenterer Kleve og Penne på tre ulike nivå som alle fremmer metaspråklig perspektiv og innsikt. Det første nivået er diskursnivået. Det andre er sjangernivået. Disse nivåene er nødvendige metaperspektiv i all skolefaglig læring (Kleve & Penne, 2012, s. 1). Man må ha en forståelse av hvilke diskurser som følger hvilke fag, og hvilke rammer man forholder seg til i de forskjellige fagene. Det siste nivået er de ulike tenkemåtene, altså læreprosessens grunnleggende perspektiv (Kleve & Penne, 2012, s. 1). Man benytter seg av ulike tenkemåter og læringsprosesser i de ulike fagene, og dette er med på å fremme likheter og ulikheter mellom dem. De argumenterer for at høyere metabevissthet om språk og tenkemåter vil øke alle elevers muligheter for læring. Metabevissthet betyr at man er bevisst ut over sitt eget språk og sine egne tenkemåter (Kleve & Penne, 2012, s. 1).

Kleve og Penne kommer med en påstand om at «høyere metabevissthet om språk og tenkemåter vil øke alle elevers mulighet for læring» (Kleve & Penne, 2012, s. 1). De tar utgangspunkt i fagene norsk og matematikk for å vise hvordan tverrfaglige perspektiver i to så ulike fag kan virke metaspråklig bevisstgjørende, nettopp fordi de er så ulike. Argumentasjonen er basert på Bruner (1986) og på teoretikere som har videreutviklet hans læringsteorier (Kleve & Penne, 2012, s. 1). Bruner mener at vi lærer gjennom språk, og ved å være bevisst læringssituasjonen, altså ved å være metabevisste (Kleve & Penne, 2012, s. 2). For å understreke viktigheten av det siste nivået i argumentasjonen, trekker Kleve og Penne inn empiri fra klasserommet og eksempler fra lærebøkene for å belyse den teoretiske diskusjonen.

Så, hvordan er denne artikkelen relevant for emnet Norsk som literacy-fag? Literacy-begrepet slik vi kjenner det i dag, omhandler blant annet denne metaforståelsen Bruner nevner. Literacy-kompetanse blir først og fremst utviklet gjennom omgang med og bevissthet om ulike typer skriftlige kilder, i og med at skolefagene formidles gjennom ulike diskurser, tekster og teksttyper (Kleve & Penne, 2012, s. 2). Det er med andre ord nødvendig å bli bevisst diskursive likheter og ulikheter mellom forskjellige fag. I Shanahan og Shanahan sin artikkel «Teaching disiplinary literacy to adolescents» (2008), vektlegges også likheter og ulikheter mellom fag, og hvordan ulike sjangre og diskurser innen de ulike fagene krever forskjellige læringsstrategier og tenkemåter.

Shanahan og Shanahan sitt forskningsprosjekt «The Carnegie-project» (2008) viser hvor forskjellig teoretikere i matematikk, historie og kjemi lærer fagene sine på, og hvordan de tar i bruk ulike strategier. Basert på dette prosjektet, mener Shanahan og Shanahan at elever må gjøres bevisst på og inkluderes i fagenes tekstkultur, altså særegne måter å bruke språk og tekster på i de ulike fagene (Shanahan & Shanahan, 2008, s. 13). Man må altså lese ulike fag med ulike briller: «Students' text compre­hension, we believe, benefits when students learn to approach different texts with different lenses» (Shanahan & Shanahan, 2008, s. 14). Når man blir bevisst ulikhetene mellom fagene, vil dette, som Kleve og Penne påstår, virke metaspråklig bevisstgjørende.

En enkel forklaring på literacy er at det handler om «å skape mening ved hjelp av ulike tegn i egne og andres tekster» (Blikstad-Balas, 2016, s. 15). Det er mange måter å skape mening på, og språk og tekst er alltid en del av en sosial kontekst. Når Kleve og Penne skiver om diskursnivået, vektlegger de at tekst må forstås på ulike måter i ulike kontekster. Norskfaglige tekster må forstås annerledes enn matematiske tekster. Diskursnivået omfatter kulturelle relasjoner og meningsnettverk i og utenfor skolen (Kleve & Penne, 2012, s. 5). Lærere som underviser i norsk og matematikk, representerer ulike faglige diskurser. Disse diskursene oppleves som selvsagte for lærerne, men for elevene kan det variere. Noen har en viss forforståelse i møtet med faget, mens andre kun føler en fremmedhet overfor faget. Hvis elevene skal lære, må de altså bli innlemmet i denne kulturelle forståelsen av tekster i forskjellige fag (Kleve & Penne, 2012, s. 5).

I tillegg til forståelse av tekst i kontekst, handler literacy-begrepet også om tolking av tekst. Her gjør det andre nivået, nemlig sjangerforståelsen, seg spesielt gjeldende. Feldman og Kalmar illustrerer hvor viktig sjangerforståelsen er for hvordan man leser og tolker en tekst (Penne, 2013, s. 6). De gjennomførte en studie hvor litteratur- og lesevante studenter fikk opplest samme litterære tekst. Halvparten fikk vite at det var en fiksjonstekst, og den andre halvparten fikk beskjed om at den var biografisk. Dette resulterte i totalt ulike lesinger og forståelser av den samme teksten (Penne, 2013, s. 6). Man kan altså tenke seg at sjangerforståelse er viktig i tilegnelse av ulike fag. Dersom man har kunnskap om de ulike sjangrene innenfor norskfaget, og hvordan de skiller seg fra sjangrene i matematikkfaget, vil det være mulig å anvende denne kunnskapen når man lager strategier for å tilegne seg fagene (Kleve & Penne, 2012, s. 7).

Som nevnt ovenfor, er metabevissthet et viktig nøkkelord når det kommer til tilegnelse av literacy-kompetanse. Det handler om at man er bevisst sine egne tenkemåter og strategier når man tilegner seg fag. Kleve og Penne (2012) bruker Bruner sin teori om paradigmatisk og syntagmatisk tenkemåte når de argumenterer for viktigheten av metabevissthet (s. 8). Syntagmatisk tenkning er alltid knyttet til konkrete kontekster som skal tolkes, mens paradigmatisk tenkning er annerledes. Vi slutter å tolke, og leter heller etter forklaringer og søker dekontekstualiserte generaliseringer for å skape mening (Kleve & Penne, 2012, s. 9). Disse står side ved side, og man trenger den ene for å forstå den andre. I norskfaget er den syntagmatiske tenkningen særlig gjeldende. Skjønnlitteratur man leser i norskfaget skal tolkes og forstås i lys av ulike kontekster.

I Nielsen, Fodstad Gourvennec og Skaftun sin artikkel «Lesing i norsk» (2014) nevner de Judith Langer, som beskriver to måter å lese på i norskfaget. Den ene er en målrettet lesemåte, der leseren «har ett fast referansepunkt som hun relaterer lesingen til underveis» (Nielsen et.al., 2014, s. 7) og den andre er en utforskende lesemåte «som forsøker å avdekke stadig nye og mer nyanserte meningsnivå og meningssammenhenger, i teksten, mellom teksten og «verden», og mellom tekst og leser» (Nielsen et.al., 2014, s. 7). Rosenblatt skriver også om disse to lesemåtene (Penne, 2013, s. 1). Disse lesemåtene er måter å lese på innen den syntagmatiske og paradigmatiske tenkningen. Når man leser sakprosa, egner den målrettede lesemåten seg, mens når man leser skjønnlitteratur, egner det seg å lese på en utforskende måte. Bevisstheten om de ulike måtene å lese på, fører til en bredere forståelse av det man leser. Dersom man leser skjønnlitteratur, som man gjør mye i norskfaget, er det altså viktig å lese teksten med en åpenhet, slik at man ikke blokkerer ute viktige aspekt ved teksten.

Avslutningsvis kan man si at artikkelen «Norsk og matematikk i et literacy-perspektiv: metabevissthet også for de svake elevene» (2012) av Bodil Kleve og Sylvi Penne tar opp flere aspekter ved literacy-begrepet i sin diskusjon. De har et didaktisk syn på læring i skolen, og mener at man lærer gjennom språk og ved å bli bevisst at vi lærer, altså at vi blir metabevisste (Kleve & Penne, 2012, s. 16). Bevissthet om at to ulike tenkemåter er nødvendig i de to fagene matematikk og norsk, underbygges av denne metabevisstheten. Det er med andre ord viktig at man, som lærer, inviterer elevene inn i sin forståelse av faget, og viser elevene hvordan man forstår, tolker og bruker tekst i ulike fag.


Kilder
Blikstad-Balas, M. (2016). Literacy i skolen. Oslo: Universitetsforlaget

Kleve, B & Penne, S. (2016). Norsk og matematikk i et literacy-perspektiv: metabevissthet
også for de svake elevene. Acta Didactica Norge, Vol. 6 Nr. 1 Art. 7.

Nielsen, I., Fodstad Gourvennec, A. og Skaftun, A. (2014). Lesing i norsk. I Skaftun, A., Solheim, O. J. og Uppstad, P. H. (Red.). Leseboka: Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet (s. 181-198). Oslo: Cappelen Damm. Hentet fra Lacuna.

Penne, S. (2013) Skjønnlitteratur i skolen i et literacy-perspektiv. I Skjelbred, D. og Veum, A. (Red.). Literacy i læringskontekster (s. 42-54). Oslo: Cappelen Damm. Hentet fra Lacuna.

Shanahan, T & Shanahan, C. (2008). Teaching Disciplinary Literacy to Adolescents: Rethinking Content-Area Literacy. Harvard Educational Review; Spring 2008; 78, 1; PsycINFO. Hentet fra Lacuna.

Skjerdingstad, K. I. (2011). Det fenomenologiske blikket – et materialistisk perspektiv. Hentet 10.10.18 fra https://oda.hioa.no/en/det-fenomenologiske-blikket-et-materialistisk-perspektiv/asset/dspace:3323/877873.pdf

Hilde Nærland 


Kommentarer

  1. Hei Hilde! Det var et spennende blogginnlegg du har laget! Jeg synes du argumenter fint på hvorfor artikkelen du har valgt, passer til literacyfaget. Jeg skulle ønske jeg hadde noe å sette fingeren på, men jeg kan ikke helt finne noe som jeg lurer på i forbindelse med dette innlegget. Bra jobba!

    SvarSlett
  2. Hei Hilde,

    Synes det er fint at du definerer begreper fortløpende, gjør det enklere for meg som leser å henge med! Når du knytter artikkelen opp mot NORD2600 synes jeg du har en fin balanse mellom egne refleksjoner og faglitteratur fra pensum. Du inkluderer faglitteraturen på en reflektert måte, og det er lett å se sammenhengen til både artikkelen du har presentert og dine egne argumenter.

    Savner kanskje at du utnytter de mulighetene bloggformatet har å tilby, gjerne at du inkluderer bilder eller lenker. Kanskje du også kunne ha eksperimentert litt med et personlig språk og henvist deg til leserene dine underveis? Dette vil gjort det litt tydeligere at dette ikke er en ren akademisk tekst.

    Jeg synes du valgte en interessant artikkel og du har presentert den på en ryddig og oversiktlig måte, samtidig som du tydelig har vist hvordan artikkelen er relevant til NORD2600. Godt jobba!

    SvarSlett
  3. Hei Hilde!

    Jeg synes du har skrevet et interessant blogginnlegg og at du har fått med mange faglige poenger og fine refleksjoner rundt temaet ditt. Du skriver i innledningen at det er fokus på de svake elevenes metabevissthet, kunne du utdypet eller oppsummert noe rundt dette underveis i drøftingen eller i avslutningen? Jeg som leser fikk ikke helt med meg hvorfor denne tematikken var spesielt aktuell for denne elevgruppen.

    I likhet med Regine synes jeg det er flott at du definerer begreper underveis, det samsvarer godt med bloggformatet, ettersom en ikke kan forvente at alle blogglesere er like opplyste om slike faglige begreper. Jeg savner at du tar i bruk typiske blogger-virkemidler, slik som bilder og lenker, samt det mer personlige samspillet mellom blogger og leser. Kunne teksten din blitt mer tilgjengelig og appellert til flere lesere dersom du tonet ned den akademiske skrivestilen? Jeg tenker at det er lov til å utfordre litt når en skriver blogg og jeg skulle gjerne ha sett at din personlige stemme kom fram i innlegget.

    Avslutningsvis vil jeg understreke at jeg synes du er flink til å inkludere pensum underveis i teksten og til å knytte artikkelen din til faget NORD2600. Du viser at du har god oversikt i pensum og du er nøye med kildeføring. Teksten din er veldig ryddig og oversiktlig. Jeg synes du har gjort en solid innsats! Lykke til med innleveringen i desember! :)


    SvarSlett
  4. Hei kjære Hilde!

    Du skriver et fint innlegg hvor du kommer med flotte refleksjoner sammen med gode faglige vurderinger - det gjør at teksten får en fin balanse. Flott! Du oppsummerer teksten godt og du knytter teksten til pensum i NORD2600 på en formålstjenlig måte. Kildeføringen er god og teksten har en fin struktur.

    Noe du kunne jobbet videre med er kanskje å skrive teksten i en stil som ligner mer på språket vi ser i en vanlig blogg. Med det mener jeg at du kunne tonet ned den akademiske stilen og det akademiske språket. Dette gjelder generelt i innlegget og i tillegg kunne du laget en litt mer "morsom" og kreativ overskrift.

    Alt i alt har du skrevet et interessant innlegg der du oppsummerer artikkelen fint, har gode refleksjoner og knytter artikkelen opp mot pensum på en hensiktsmessig måte. Flott!

    SvarSlett
  5. Hei Hilde,
    Blogginnlegget ditt gir en fin presentasjon av Kleve og Pennes artikkel! Du har valgt en akademisk stil i innlegget ditt, og det er greit, men du kunne muligens ha brukt bloggens formateringsmuligheter til å fremheve det som er svarene på de spørsmålene som Kleve og Penne stiller seg, dvs. «hvordan lærer man seg ulike fag og hvilke strategier kan man ta i bruk» (første avsnittet ditt). Det trenger ikke å være noe mer avansert enn at du uthever enkelte ord eller setninger av teksten din, eller setter spesielt viktige sitater for seg sjøl mellom avsnittene, eller lignende. Videre lurer jeg på setningen «Kleve og Penne [argumenterer] på tre ulike nivå […]» For meg betyr denne setningen at argumentasjonen i artikkelen til Kleve og Penne foregår på ulike nivå, men jeg tror ikke det er det du vil si ;-) Og så må du rette opp årstallet for Kleve og Penne-artikkelen i litteraturlista.
    Vennlig hilsen Heidi

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hvordan skal man tolke og forstå Ibsen?

Skolefaget norsk er et stort fag som omfatter flere ulike aspekter og tema. Dersom man tar en rask titt på kompetansemålene for norsk i videregående skole, ser man at elevene skal lære muntlig og skriftlig kommunikasjon, og de skal lære om språk, litteratur og kultur. Disse hovedgruppene er delt inn i ulike kompetansemål som blant annet innebærer retorikk, lesing av skjønnlitteratur og sakprosa, tolkning og vurdering av tekst, form og innhold, bokmål og nynorsk, sjangerkunnskap, litteraturhistorie og språkhistorie, med mer. En munnfull der altså. Gjennom årsstudiet i nordisk kommer vi inn på lignende tema, og jeg tenker å se nærmere på forholdet mellom litteraturhistorieemne NORD1108 og litteraturhistorie i skolefaget norsk i dette blogginnlegget.   I faget NORD1108 Nordisk litteraturhistorie leser vi litteratur fra norrøn tid og frem til i dag, og lærer om form, innhold og tematikk som har vært gjeldende i de ulike litterære epokene. Altså både leser vi skjønnlitteratur og...

Skrivepress og skriveprosess

Kva skal vi eigentleg med norskfaget? Alle kan jo norsk. Høyrest denne påstanden kjent ut? Ja? Det gjer den i alle fall for meg. Eg har høyrt den i klasserommet, både som lærar og elev. Eg har ytra den sjølv, både som lærar, elev og student. Kva skal eg eigentleg med dette? Kvifor er dette viktig? Eit spørsmål mange fagnerdar fnys ved tanken på, men som elevar stiller med oppriktigheit. Kvifor skal eg legge ned tid og energi i å lære akkurat dette, når det er så mange andre ting eg heller ser nytta av? Norskfaget i skulen rommar mange delar. I føremålet  for faget står det at «norsk er eit fag sentralt for kulturforståing, kommunikasjon, danning og identitetsutvikling». Det er ikkje småtteri elevane skal lære gjennom 5 små timar i veka. Faget skal skape danna individ med lokal, nasjonal og internasjonal forankring, med hjarte for eit felles fellesskap. Det skal styrke elevane si evne til å kommunisere, både skriftleg og munnleg. Det skal skape individ og samfunnsmennesket. Me...