1: «Norsk og matematikk i et literacy-perspektiv: metabevissthet også for de svake elevene» av Bodil Kleve og Sylvi Penne (2012)
Artikkelen «Norsk og matematikk i et literacy-perspektiv:
metabevissthet også for de svake elevene» (2012) av Bodil Kleve og Sylvi Penne
har fokus på teoretiske perspektiver som i didaktisk sammenheng kan brukes til
å synliggjøre likheter og ulikheter mellom skolefag. Som tittelen tilsier, er
det et spesielt fokus på de svake elevene. Kleve og Penne tar utgangspunkt i
literacy-perspektivet, som er et bevisstgjørende didaktisk metaperspektiv, i
tillegg til et fenomenologisk perspektiv. Fenomenologisk tenkning er enkelt
forklart å skape bevissthet om noe (Skjerdingstad, 2011, s. 66), og i denne
artikkelen vil forfatterne skape bevissthet om læring, samt finne svar på
hvordan man lærer seg ulike fag og hvilke strategier man kan ta i bruk.
I artikkelen argumenterer Kleve og Penne på tre ulike nivå
som alle fremmer metaspråklig perspektiv og innsikt. Det første nivået er
diskursnivået. Det andre er sjangernivået. Disse nivåene er nødvendige
metaperspektiv i all skolefaglig læring (Kleve & Penne, 2012, s. 1). Man må
ha en forståelse av hvilke diskurser som følger hvilke fag, og hvilke rammer
man forholder seg til i de forskjellige fagene. Det siste nivået er de ulike
tenkemåtene, altså læreprosessens grunnleggende perspektiv (Kleve & Penne,
2012, s. 1). Man benytter seg av ulike tenkemåter og læringsprosesser i de ulike
fagene, og dette er med på å fremme likheter og ulikheter mellom dem. De
argumenterer for at høyere metabevissthet om språk og tenkemåter vil øke alle
elevers muligheter for læring. Metabevissthet betyr at man er bevisst ut over
sitt eget språk og sine egne tenkemåter (Kleve & Penne, 2012, s. 1).
Kleve og Penne kommer med en påstand om at «høyere
metabevissthet om språk og tenkemåter vil øke alle elevers mulighet for læring»
(Kleve & Penne, 2012, s. 1). De tar utgangspunkt i fagene norsk og
matematikk for å vise hvordan tverrfaglige perspektiver i to så ulike fag kan
virke metaspråklig bevisstgjørende, nettopp fordi de er så ulike.
Argumentasjonen er basert på Bruner (1986) og på teoretikere som har
videreutviklet hans læringsteorier (Kleve & Penne, 2012, s. 1). Bruner
mener at vi lærer gjennom språk, og ved å være bevisst læringssituasjonen,
altså ved å være metabevisste (Kleve & Penne, 2012, s. 2). For å
understreke viktigheten av det siste nivået i argumentasjonen, trekker Kleve og
Penne inn empiri fra klasserommet og eksempler fra lærebøkene for å belyse den
teoretiske diskusjonen.
Så, hvordan er denne artikkelen relevant for emnet Norsk
som literacy-fag? Literacy-begrepet slik vi kjenner det i dag, omhandler blant
annet denne metaforståelsen Bruner nevner. Literacy-kompetanse blir først og fremst
utviklet gjennom omgang med og bevissthet om ulike typer skriftlige kilder, i
og med at skolefagene formidles gjennom ulike diskurser, tekster og teksttyper
(Kleve & Penne, 2012, s. 2). Det er med andre ord nødvendig å bli bevisst
diskursive likheter og ulikheter mellom forskjellige fag. I Shanahan og
Shanahan sin artikkel «Teaching disiplinary literacy to adolescents» (2008),
vektlegges også likheter og ulikheter mellom fag, og hvordan ulike sjangre og
diskurser innen de ulike fagene krever forskjellige læringsstrategier og
tenkemåter.
Shanahan og Shanahan sitt forskningsprosjekt «The Carnegie-project»
(2008) viser hvor forskjellig teoretikere i matematikk, historie og kjemi lærer
fagene sine på, og hvordan de tar i bruk ulike strategier. Basert på dette
prosjektet, mener Shanahan og Shanahan at elever må gjøres bevisst på og
inkluderes i fagenes tekstkultur, altså særegne måter å bruke språk og tekster
på i de ulike fagene (Shanahan & Shanahan, 2008, s. 13). Man må altså lese
ulike fag med ulike briller: «Students' text comprehension, we believe,
benefits when students learn to approach different texts with different
lenses» (Shanahan & Shanahan, 2008, s. 14). Når man blir bevisst
ulikhetene mellom fagene, vil dette, som Kleve og Penne påstår, virke metaspråklig
bevisstgjørende.
En enkel forklaring på literacy er at det handler om «å
skape mening ved hjelp av ulike tegn i egne og andres tekster» (Blikstad-Balas,
2016, s. 15). Det er mange måter å skape mening på, og språk og tekst er alltid
en del av en sosial kontekst. Når Kleve og Penne skiver om diskursnivået,
vektlegger de at tekst må forstås på ulike måter i ulike kontekster.
Norskfaglige tekster må forstås annerledes enn matematiske tekster.
Diskursnivået omfatter kulturelle relasjoner og meningsnettverk i og utenfor
skolen (Kleve & Penne, 2012, s. 5). Lærere som underviser i norsk og
matematikk, representerer ulike faglige diskurser. Disse diskursene oppleves
som selvsagte for lærerne, men for elevene kan det variere. Noen har en viss
forforståelse i møtet med faget, mens andre kun føler en fremmedhet overfor
faget. Hvis elevene skal lære, må de altså bli innlemmet i denne kulturelle
forståelsen av tekster i forskjellige fag (Kleve & Penne, 2012, s. 5).
I tillegg til forståelse av tekst i kontekst, handler
literacy-begrepet også om tolking av tekst. Her gjør det andre nivået, nemlig
sjangerforståelsen, seg spesielt gjeldende. Feldman og Kalmar illustrerer hvor
viktig sjangerforståelsen er for hvordan man leser og tolker en tekst (Penne,
2013, s. 6). De gjennomførte en studie hvor litteratur- og lesevante studenter
fikk opplest samme litterære tekst. Halvparten fikk vite at det var en
fiksjonstekst, og den andre halvparten fikk beskjed om at den var biografisk.
Dette resulterte i totalt ulike lesinger og forståelser av den samme teksten
(Penne, 2013, s. 6). Man kan altså tenke seg at sjangerforståelse er viktig i
tilegnelse av ulike fag. Dersom man har kunnskap om de ulike sjangrene innenfor
norskfaget, og hvordan de skiller seg fra sjangrene i matematikkfaget, vil det
være mulig å anvende denne kunnskapen når man lager strategier for å tilegne
seg fagene (Kleve & Penne, 2012, s. 7).
Som nevnt ovenfor, er metabevissthet et viktig nøkkelord
når det kommer til tilegnelse av literacy-kompetanse. Det handler om at man er
bevisst sine egne tenkemåter og strategier når man tilegner seg fag. Kleve og
Penne (2012) bruker Bruner sin teori om paradigmatisk og syntagmatisk tenkemåte
når de argumenterer for viktigheten av metabevissthet (s. 8). Syntagmatisk
tenkning er alltid knyttet til konkrete kontekster som skal tolkes, mens
paradigmatisk tenkning er annerledes. Vi slutter å tolke, og leter heller etter
forklaringer og søker dekontekstualiserte generaliseringer for å skape mening
(Kleve & Penne, 2012, s. 9). Disse står side ved side, og man trenger den
ene for å forstå den andre. I norskfaget er den syntagmatiske tenkningen særlig
gjeldende. Skjønnlitteratur man leser i norskfaget skal tolkes og forstås i lys
av ulike kontekster.
I Nielsen, Fodstad Gourvennec og Skaftun sin artikkel
«Lesing i norsk» (2014) nevner de Judith Langer, som beskriver to måter å lese
på i norskfaget. Den ene er en målrettet lesemåte, der leseren «har ett fast
referansepunkt som hun relaterer lesingen til underveis» (Nielsen et.al.,
2014, s. 7) og den andre er en utforskende lesemåte «som forsøker å
avdekke stadig nye og mer nyanserte meningsnivå og meningssammenhenger, i
teksten, mellom teksten og «verden», og mellom tekst og leser» (Nielsen et.al.,
2014, s. 7). Rosenblatt skriver også om disse to lesemåtene (Penne, 2013, s.
1). Disse lesemåtene er måter å lese på innen den syntagmatiske og
paradigmatiske tenkningen. Når man leser sakprosa, egner den målrettede
lesemåten seg, mens når man leser skjønnlitteratur, egner det seg å lese på en
utforskende måte. Bevisstheten om de ulike måtene å lese på, fører til en
bredere forståelse av det man leser. Dersom man leser skjønnlitteratur, som man
gjør mye i norskfaget, er det altså viktig å lese teksten med en åpenhet, slik
at man ikke blokkerer ute viktige aspekt ved teksten.
Avslutningsvis kan man si at artikkelen «Norsk og
matematikk i et literacy-perspektiv: metabevissthet også for de svake elevene»
(2012) av Bodil Kleve og Sylvi Penne tar opp flere aspekter ved
literacy-begrepet i sin diskusjon. De har et didaktisk syn på læring i skolen,
og mener at man lærer gjennom språk og ved å bli bevisst at vi lærer, altså at
vi blir metabevisste (Kleve & Penne, 2012, s. 16). Bevissthet om at to
ulike tenkemåter er nødvendig i de to fagene matematikk og norsk, underbygges
av denne metabevisstheten. Det er med andre ord viktig at man, som lærer,
inviterer elevene inn i sin forståelse av faget, og viser elevene hvordan man
forstår, tolker og bruker tekst i ulike fag.
Kilder
Blikstad-Balas, M. (2016). Literacy i skolen. Oslo:
Universitetsforlaget
Kleve, B & Penne, S. (2016). Norsk og matematikk i et
literacy-perspektiv: metabevissthet
også for de svake elevene. Acta Didactica Norge,
Vol. 6 Nr. 1 Art. 7.
Nielsen, I., Fodstad Gourvennec, A. og Skaftun, A. (2014).
Lesing i norsk. I Skaftun, A., Solheim, O. J. og Uppstad, P. H. (Red.). Leseboka:
Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet (s. 181-198). Oslo:
Cappelen Damm. Hentet fra Lacuna.
Penne, S. (2013) Skjønnlitteratur i skolen i et literacy-perspektiv.
I Skjelbred, D. og Veum, A. (Red.). Literacy i læringskontekster (s.
42-54). Oslo: Cappelen Damm. Hentet fra Lacuna.
Shanahan, T & Shanahan, C. (2008). Teaching
Disciplinary Literacy to Adolescents: Rethinking Content-Area Literacy. Harvard
Educational Review; Spring 2008; 78, 1; PsycINFO. Hentet fra Lacuna.
Skjerdingstad, K. I. (2011). Det fenomenologiske
blikket – et materialistisk perspektiv. Hentet 10.10.18 fra https://oda.hioa.no/en/det-fenomenologiske-blikket-et-materialistisk-perspektiv/asset/dspace:3323/877873.pdf
Hilde Nærland
Hilde Nærland
Hei Hilde! Det var et spennende blogginnlegg du har laget! Jeg synes du argumenter fint på hvorfor artikkelen du har valgt, passer til literacyfaget. Jeg skulle ønske jeg hadde noe å sette fingeren på, men jeg kan ikke helt finne noe som jeg lurer på i forbindelse med dette innlegget. Bra jobba!
SvarSlettHei Hilde,
SvarSlettSynes det er fint at du definerer begreper fortløpende, gjør det enklere for meg som leser å henge med! Når du knytter artikkelen opp mot NORD2600 synes jeg du har en fin balanse mellom egne refleksjoner og faglitteratur fra pensum. Du inkluderer faglitteraturen på en reflektert måte, og det er lett å se sammenhengen til både artikkelen du har presentert og dine egne argumenter.
Savner kanskje at du utnytter de mulighetene bloggformatet har å tilby, gjerne at du inkluderer bilder eller lenker. Kanskje du også kunne ha eksperimentert litt med et personlig språk og henvist deg til leserene dine underveis? Dette vil gjort det litt tydeligere at dette ikke er en ren akademisk tekst.
Jeg synes du valgte en interessant artikkel og du har presentert den på en ryddig og oversiktlig måte, samtidig som du tydelig har vist hvordan artikkelen er relevant til NORD2600. Godt jobba!
Hei Hilde!
SvarSlettJeg synes du har skrevet et interessant blogginnlegg og at du har fått med mange faglige poenger og fine refleksjoner rundt temaet ditt. Du skriver i innledningen at det er fokus på de svake elevenes metabevissthet, kunne du utdypet eller oppsummert noe rundt dette underveis i drøftingen eller i avslutningen? Jeg som leser fikk ikke helt med meg hvorfor denne tematikken var spesielt aktuell for denne elevgruppen.
I likhet med Regine synes jeg det er flott at du definerer begreper underveis, det samsvarer godt med bloggformatet, ettersom en ikke kan forvente at alle blogglesere er like opplyste om slike faglige begreper. Jeg savner at du tar i bruk typiske blogger-virkemidler, slik som bilder og lenker, samt det mer personlige samspillet mellom blogger og leser. Kunne teksten din blitt mer tilgjengelig og appellert til flere lesere dersom du tonet ned den akademiske skrivestilen? Jeg tenker at det er lov til å utfordre litt når en skriver blogg og jeg skulle gjerne ha sett at din personlige stemme kom fram i innlegget.
Avslutningsvis vil jeg understreke at jeg synes du er flink til å inkludere pensum underveis i teksten og til å knytte artikkelen din til faget NORD2600. Du viser at du har god oversikt i pensum og du er nøye med kildeføring. Teksten din er veldig ryddig og oversiktlig. Jeg synes du har gjort en solid innsats! Lykke til med innleveringen i desember! :)
Hei kjære Hilde!
SvarSlettDu skriver et fint innlegg hvor du kommer med flotte refleksjoner sammen med gode faglige vurderinger - det gjør at teksten får en fin balanse. Flott! Du oppsummerer teksten godt og du knytter teksten til pensum i NORD2600 på en formålstjenlig måte. Kildeføringen er god og teksten har en fin struktur.
Noe du kunne jobbet videre med er kanskje å skrive teksten i en stil som ligner mer på språket vi ser i en vanlig blogg. Med det mener jeg at du kunne tonet ned den akademiske stilen og det akademiske språket. Dette gjelder generelt i innlegget og i tillegg kunne du laget en litt mer "morsom" og kreativ overskrift.
Alt i alt har du skrevet et interessant innlegg der du oppsummerer artikkelen fint, har gode refleksjoner og knytter artikkelen opp mot pensum på en hensiktsmessig måte. Flott!
Hei Hilde,
SvarSlettBlogginnlegget ditt gir en fin presentasjon av Kleve og Pennes artikkel! Du har valgt en akademisk stil i innlegget ditt, og det er greit, men du kunne muligens ha brukt bloggens formateringsmuligheter til å fremheve det som er svarene på de spørsmålene som Kleve og Penne stiller seg, dvs. «hvordan lærer man seg ulike fag og hvilke strategier kan man ta i bruk» (første avsnittet ditt). Det trenger ikke å være noe mer avansert enn at du uthever enkelte ord eller setninger av teksten din, eller setter spesielt viktige sitater for seg sjøl mellom avsnittene, eller lignende. Videre lurer jeg på setningen «Kleve og Penne [argumenterer] på tre ulike nivå […]» For meg betyr denne setningen at argumentasjonen i artikkelen til Kleve og Penne foregår på ulike nivå, men jeg tror ikke det er det du vil si ;-) Og så må du rette opp årstallet for Kleve og Penne-artikkelen i litteraturlista.
Vennlig hilsen Heidi