Gå til hovedinnhold

Disiplinfaget nordisk og skolefaget norsk – en kjærlighetshistorie



Hvilket forhold har disiplinfaget NORD1104 teori, sjanger og analyse til skolefaget norsk? Er det et gjensidig forhold bygget på et solid fundament eller er det et forhold fylt av svik og skuffelser? Eller en tilfeldig, men fyrrig flørt? La meg ta deg med på en reise inn i 9. klasse ved en av Trondheims ungdomsskoler for å søke svar på denne gåten.











Bilde hentet her


Niende klasse jobber med fordypningsemnet «forfatterskap» hvor de skal presentere resultatet av sitt individuelle arbeid med en roman og begrunne sitt valg av tekst og forfatter (Utdanningsdirektoratet, 2013, s. 9). Oppdraget har de fått av sin norsklærer og jeg som praksisstudent får gleden av å veilede elevene i denne prosessen, men aller helst skal jeg også engasjere og appellere til leselyst hos14-åringene. Målet var at de skulle kjenne på magien ved å lese en god tekst og vri hjernen sin rundt kunstens underlighet. Hvordan i alle dager skulle jeg få til dette?

Lesing av skjønnlitteratur er ikke det som står øverst på prioriteringslista hos de fleste 9.klassinger i 2018. Og skal vi tro Sylvi Penne (Penne, 2013, s. 1) så er skjønnlitteraturen skjøvet til side til fordel for et kommunikativt fokus i norskfaget. Skriving og muntlighet som verktøy har fått større vekt og digitale medier har gjort sitt inntog i faget. Penne argumenterer for et literacy-perspektiv i møte med litteratur, og skriver at det handler om forforståelse og tekstkompetanse. Et hvert møte med en skjønnlitterær tekst krever en form for diskursiv forforståelse og metabevissthet for å gi mening. Så dette betyr at vi som lærere må gi elevene våre litterære leseerfaringer og vi må lære elevene å lese på fiktive måter.

Hvordan lærte jeg å lese skjønnlitteratur? Mitt første møte med den skjønnlitterære meningsverden var da jeg som liten ble lest for ved sengekanten og i barnehagens lesestunder. Da jeg gikk på barneskolen og senere som ungdom var det helt naturlig for meg å lese før leggetid, velge meg ut den nyeste krimmen til påskeferien og å ta med meg en roman eller to på sommerferie som jeg kunne lese sløvt i på solsenga vel akkompagnert av bølgeskvulp og vannmelon. Jeg kunne ofte drøfte tolkinger og synse om litteratur med både venner og familie i slike uformelle settinger. Hvor uvitende jeg var om sjanger, analyse og litteraturteori fikk jeg smertelig vite i møte med faget NORD1104 en tidlig vårdag på Dragvoll. Jeg innså at mitt forhold til litteratur hittil hadde vært av en overfladisk art – en ferieflørt, og at det var så mye mer jeg måtte forstå for å kunne undervise og engasjere tidvis trøtte og uinspirerte elever.

Faget teori, sjanger og analyse er på mange måter fjernt fra skolefaget norsk. En kan ikke forvente å fostre faglig sterke elever ved å briefe med utallige litterære teorier, eller ved å lire av seg lyriske begreper som babble og doddle, anaforer og epiforer – men kanskje kan en, ved å ha en slik inngående kunnskap, kunne finne noen originale innganger til elevers interesser for å så noen frø av leseglede? Noen ganger skal det ikke så mye til for å nå inn til en elev og jeg lærte i praksis at en må gripe en hver sjanse en får til å spille på elevers engasjement. Det gir et mye større læringsutbytte. Det skal bare en liten gnist til, for å tenne et lys. Dessuten må skolefaget ha noe å strekke seg etter. Universitetsfag skal føles litt uoppnåelige.

Det er i hvert fall ikke tvil om at det faglige innholdet og det skisserte læringsutbytte i universitetsfaget har en direkte kobling til kompetansemålene i skolefaget norsk. Ved å ta en rask titt i læreplanen for norsk etter 10.trinn vil du kunne se nøkkelord som litteratur, tekst, tolkning, lese, analysere, sjanger, virkemidler, form, innhold, formål. Alt dette er videreutviklet, mer omfattende og tatt til et høyere faglig nivå i NORD1104. Men det er rimelig klart at faget har en solid forankring til det som undervises i grunnskolen.

Ettersom skjønnlitteratur føles fremmed og irrelevant for mange elever er det essensielt at vi er trygge og oppmerksomme veiledere som bringer elever inn i teksten. Som lærere er det vår jobb å konvertere det vi har lært på studiet til nyttig undervisning for elever. For å hjelpe oss å knytte disiplinfagene til skolefagene får vi undervisning i didaktikk. Det er altså ikke disiplinfagene sitt hovedansvar å gjøre oss rustet til hverdagen som norsklærere. Lektorutdanningen er strukturert slik at vi hovedsakelig tar de samme fagene som bachelor og masterstudenter i nordisk. De har en annen tilnærming til faget og disiplinfagene skal derfor tilfredsstille to ulike parter. Man kan ane et visst svik her.

Bilde hentet her


Så tilbake til klasserommet. (Her skal jeg blant annet trekke inn Blau.)


Kilder:

Penne, S. 2013. Skjønnlitteraturen i skolen i et literacy-perspektiv. I D. Skjelbred og A. Veum (red.) Literacy i læringskontekster, s. 43-54. Oslo: Cappelen Damm.

Utdanningsdirektoratet (2013). Læreplan i norsk (NOR1-05). Hentet fra https://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-10.-arstrinn

Kommentarer

  1. Hei Anna!

    Jeg synes du skriver en interessant tekst, med faglig tyngde og veloverveide tanker og refleksjoner! Du skriver på en enkel måte, samtidig som du viser at du har kontroll ved at du balanserer bruken av teori og egne erfaringer og refleksjoner. Det er flott med tanke på bloggformatet.

    Det virker som om du har litt igjen å skrive, og jeg ser fram til å lese resten!

    SvarSlett
  2. Jeg liker virkelig tittelen og innledningen din på dette blogginnlegget!

    Jeg er enig med Hilde, jeg synes du har en fin balanse mellom teori og egne erfaringer og refleksjoner. Dette kombinert med den nærmest fortellende tonen i skrivingen din gjør teksten lett å lese!

    Det er interessant at du knytter det nokså teoritunge faget NORD1104 til elevenes leselyst, og jeg personlig skulle gjerne lest mer om dine tanker rundt dette. Hadde du en opplevelse i praksis hvor kunnskapen fra disiplinfaget hjalp deg med å nå inn til elevene?

    Jeg er spent på fortsettelsen!

    SvarSlett
  3. Spanande tema, og ein fin tekst! Likar godt det språklege nivået du har lagt deg på. Passande for sjangeren, og ikkje minst lett for lesaren.

    Enig med kommentarane over med tanke på ei flott og fengande overskrift, men litt småpirk: Er nordisk eit disiplinfag eller samlebetegnelse for fleire disiplinfag? Usikker på svaret sjølv, men er kanskje noko å undersøkje :)

    Innleiinga di gir meg ei kjensle av at eg skal vere med på eventyr! Dette likar eg veldig godt :D

    Du knyt Penne sin tekst godt saman med tematikken din, bra! Likar også godt at du stiller spørsmål i teksten din, det tvingar meg som lesar til å reflektere.

    Veldig bra at du også trekk på overskrifta di gjennom teksten, det gir ein fin raud tråd og god flyt.

    Om eg skulle kome med noko negativt slik teksten er no, skulle eg ynskje du kom enda litt meir inn på ein faktisk lærer i NORD1104. Kva er det i dette faget som er relevant? Du viser til læringsmåla og kompetansemål og dette er veldig bra, men kom gjerne med meir døme/refleksjonar rundt dette. Men for alt eg veit kjem dette i den delen av innlegget som enda ikkje er skrive!

    Lukke til ! :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hvordan skal man tolke og forstå Ibsen?

Skolefaget norsk er et stort fag som omfatter flere ulike aspekter og tema. Dersom man tar en rask titt på kompetansemålene for norsk i videregående skole, ser man at elevene skal lære muntlig og skriftlig kommunikasjon, og de skal lære om språk, litteratur og kultur. Disse hovedgruppene er delt inn i ulike kompetansemål som blant annet innebærer retorikk, lesing av skjønnlitteratur og sakprosa, tolkning og vurdering av tekst, form og innhold, bokmål og nynorsk, sjangerkunnskap, litteraturhistorie og språkhistorie, med mer. En munnfull der altså. Gjennom årsstudiet i nordisk kommer vi inn på lignende tema, og jeg tenker å se nærmere på forholdet mellom litteraturhistorieemne NORD1108 og litteraturhistorie i skolefaget norsk i dette blogginnlegget.   I faget NORD1108 Nordisk litteraturhistorie leser vi litteratur fra norrøn tid og frem til i dag, og lærer om form, innhold og tematikk som har vært gjeldende i de ulike litterære epokene. Altså både leser vi skjønnlitteratur og...

Skrivepress og skriveprosess

Kva skal vi eigentleg med norskfaget? Alle kan jo norsk. Høyrest denne påstanden kjent ut? Ja? Det gjer den i alle fall for meg. Eg har høyrt den i klasserommet, både som lærar og elev. Eg har ytra den sjølv, både som lærar, elev og student. Kva skal eg eigentleg med dette? Kvifor er dette viktig? Eit spørsmål mange fagnerdar fnys ved tanken på, men som elevar stiller med oppriktigheit. Kvifor skal eg legge ned tid og energi i å lære akkurat dette, når det er så mange andre ting eg heller ser nytta av? Norskfaget i skulen rommar mange delar. I føremålet  for faget står det at «norsk er eit fag sentralt for kulturforståing, kommunikasjon, danning og identitetsutvikling». Det er ikkje småtteri elevane skal lære gjennom 5 små timar i veka. Faget skal skape danna individ med lokal, nasjonal og internasjonal forankring, med hjarte for eit felles fellesskap. Det skal styrke elevane si evne til å kommunisere, både skriftleg og munnleg. Det skal skape individ og samfunnsmennesket. Me...

«Verbing sprøer språket», kan det være en utvei?

«Verbing sprøer språket», kan det være en utvei? Språket er i konstant utvikling, og en kan se forenklede bøyningsmønstre og verb som blir omgjort til substantiv hos elever. Eksempelvis kan man i dag se setninger eller fraser som «det var en tull» istedenfor «Jeg tulla» eller «I tillegg kan vi på innpakningspapiret sjå logoen til Kvikklunsj» istedenfor «På innpakningspapiret kan vi i tillegg sjå logoen til Kvikklunsj». For å kunne gi elevene rett og konstruktiv respons på grammatikalske feil, mener jeg det er nødvendig at vi har et fag som NORD1102. I dette blogginnlegget skal jeg derfor ta for meg forholdet mellom NORD01102 (grammatikk og pragmatikk) og skolefaget norsk. Grunnlaget for sammenlikningen av de to fagene vil være en pensumartikkel fra emnet NORD2600. I Tonnes tekst «Lærarrespons på skriving i grunnskulen. Forståing, effekt og moglegheitar» skriver hun om hvordan nettopp lærerens grammatikalske og syntaktiske kunnskap, eller mangel på kunnskap, påvir...